tisdag, augusti 01, 2023

Skördetid

 

När bärbuskarna ger så riklig skörd att allt inte kan tas om hand kan man hitta alternativa användningsområden! Aldrig förr hade jag väl mött en bukett full och tung av röda vinbärsklasar! Men där stod den på grannens förstukvist och lyste. En ovanligt grant prunkande bunt av "snittblommor".

Jo, jag fick förstås också gå och plocka, utan begränsning. Men deras häck rymmer oändliga bärmängder. Alla grenar ser ut som i "buketten". Då fattar ni att det finns att ta av. Inte ens fåglarna verkar hinna med.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. och glädje till fåglarna, några klasar kan man stoppa i frysen när man får lust att ta hand om dem, smoothie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör gärna sylt på röda vinbär. Blir jättegott.

      Radera
    2. Anonym9:43 em

      jo, men sånt sysslar man sällan med i sommarvärmen, baren kan frysas och syltas under höstregn.

      Radera
    3. Absolut. Har vinbär i frysen!

      Radera
  2. Det var inte dåligt med röda vinbär! Minnen från barndomen dyker upp, när jag går med farmor bland deras svartvinbär och rödavinbärsbuskar och plockar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det såg likadant ut i en lång rad buskar! Helt otroligt!
      Hos min mormor och morfar fanns det vita vinbär också, väldigt goda.

      Radera
  3. OMG! En röda vinbärsbuske i en kruka har jag aldrig sett. Så otroligt vackert. Världens snyggaste utsmyckning.

    SvaraRadera
  4. Ja, det verkar som det är ovanligt mycket bär i år — det är svårt att hinna ta hand om allt.
    Krusbären puttrar i denna stund på spisen, och jag hoppas hinna plocka av de svarta vinbären (som jag tycker bäst om), och så mycket som möjligt av hallonen.
    Nu hoppas jag på uppehållsväder, för det är inte kul att stå i bärbuskarna när det regnar.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å krusbärsmarmelad ... hallonsylt ... vinbärsgelé ... har man såna bär i sin trädgård är festen nära!

      Radera