tisdag, november 14, 2023

Med något på skallen

Den tiden närmar sig då även vi som har svårt för mössor blir mer eller mindre tvungna att sätta något på knoppen eftersom minusgraderna börjar hopa sig. Jag tillhör dem som först på senare år gett upp motståndet. Hattar, mössor & andra huvudbonader (i handling, titel eller på omslag) är enligt Ugglans beslut temat för tisdagstrion denna gång. Man ska inte bara ha något i skallen, man ska ha något den också!

Den första huvudbonaden som dyker upp i min bokvärld är  den som alla tjänarinnor i Gilead tvingas bära. På omslaget till "Gileads döttrar" (The Testaments), som är uppföljaren till "Tjänstekvinnans berättelse" (The Handmaid´s Tale) av Margaret Atwood är det "mössan" man ser. Fantastiska böcker! 

"Presidentens hatt" (Le Chapeau de Mitterrand) av Antoine Laurain är en sympatisk historia jag läste med behållning. Presidenten, Francois Mitterrand, glömmer sin svarta filthatt på krogen, en man tar hand om den och finner att den dels är perfekt i storlek, dels i viss mån förändrar hans liv. Charmigt!

"Hattstugan" av Elsa Beskow har också sin absoluta charm som fångat barn i nästan hundra år – den kom ut 1930 och är skriven på rim. Måste leta upp vårt exemplar, perfekt till barnbarnen nu! 

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Atwood passar ju utmärkt här, tyckte boken var tuff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste nog vara en av de bästa jag läst, inte minst del två!

      Radera
  2. Väldigt passande böcker till dagens tema.

    SvaraRadera
  3. Margaret Atwoods två böcker är så bra! Presidentens hatt blir jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Franska boken är en trevlig bagatell.

      Radera
  4. Är ju med yttersta motstånd som även jag har fått ikläda mig en mössa, burr burr men så skönt att slippa frysa.

    Ha en fin kväll nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo man inser ju det till sist ... men än är det inte så kallt, som tur är!

      Radera
  5. Hmmm, jag som ideligen måste ut med jycken tycker det är bekvämt att slippa kamma mig och ta en titt i spegeln varje gång. Bara att trycka ner mössan över öronen...Men, det har sin nackdel, tänk om man ska ta av sig mössan bland folk? Då är frisyren ingen frisyr utan en platt hätta runt öronen..inte snyggt. På gamla dar har jag märkt att jag fryser mest om huvudet och halsen, om de är varma så är hela jag varm. Elsas saga känner jag igen, liksom Atwood, men, fransosen är för mig obekant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr i världen behöll ju tanterna huvudbonaden på ... men det gällde kanske lite tjusigare hattar???

      Radera
  6. Anonym5:16 em

    Gillar Atwoods Tjänarinnan - vill läsa Gileads döttrar ! Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det - och bli lite överraskad! (no spoiler)

      Radera
  7. Läst dem har jag inte, men jag har sett några säsonger av TV-serien The Handmaid´s Tale.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar böckerna å det varmaste. Men jag har sett serien också.

      Radera
  8. Presidentens hatt blir jag nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den liknar inte alla andra böcker, den saken är klar! Kul när en författare får en originell idé som visar sig bära.

      Radera