onsdag, november 29, 2023

Plus och minus

Vaknar till en dag med plus och minus. Plus, därför att världen därutanför våra fönster ser ut som en vacker vinterdag ska de ut: gnistrande vit snö täcker marken och trädens nyss så kala grenar, solen skiner och det verkar vara ett hanterligt antal minusgrader i luften. Både vår gata och trottoaren är dessutom ansade av snöplogen.

Men minus dyker upp (förutom graderna då ...). Det består i nyheten att sparkraven på Sveriges Radio betyder att man ämnar lägga ner två ytterst viktiga programserier: radioföljetongen och "Människor och tro". Själv har jag lyssnat på radioföljetong i åratal och glatt mig åt denna kulturservice som inte kostat ett öre extra. Nu menar man att "radion inte ska konkurrera med andra strömningstjänster" och att programmets existensberättigande allvarligt naggats i kanten.

Så sorgligt! Alla har inte råd att betala för sina ljudböcker. Radioföljetongen har dessutom ibland valt att satsa på annat än "mainstream". Och för det mesta har produktionerna varit bra. Beträffande det andra programmet tror jag att många fler skulle lyssna om de insett att det inte handlar specifikt om religion utan tar upp breda etiska resonemang, på ett tänkvärt sätt.

8 kommentarer:

  1. ljudböcker finns på biblioteket, kan man inte ta sig dit så kommer bibliotekarien hem 📖

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska göra nytt försök att ta upp det där.

      Radera
  2. när man väl fått koden, behöver man inte gå till biblioteket, man behöver inte vara gammal för att ha glädje av tjänsten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä ljudböcker är naturligtvis till för alla oavsett ålder.

      Radera
  3. I år kan jag hålla med dig att det blir ljusare ute på grund av all snö. Ja, varken Stockholms Stad eller Täby Kommun satsar ju inte på snöröjning längre, och de låga temperaturerna ser ju till att snön inte smälter och blir grå-brun-svart.

    Vad gäller radioprogrammen så är det skandal och ålderskriminering. Läste på News55 som jag av någon konstig anledning får att man på svt och sr även diskriminerar alla 80 plussare genom att inte låta den åldersgruppen delta i marknadsundersökningar längre.
    Det blev ramaskri och nu har de ändrat sig.
    Det är INTE lätt att bli gammal...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var moddigt på Hornsgatans trottarer i dag men jag gick 9000 steg ändå ... Vet inte om jag tycker att åldersdiskriminering är det jag tänker på när radioföljetongen läggs i graven. För egen del har jag lyssnat sen jag var i 20-årsåldern, även på radioteater. Men i dag kanske det bara är den årsrika generationen som är intresserad?

      Radera
  4. En gnistrande fin vinterdag slår ju en regnig höstdag med en hästlängd eller två.
    Mycket som ska sparas på i dessa tider, dystert läge verkligen.

    Men nu tillönskar jag dig en fin kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack ja, det ska sparas överallt och på allt. Hoppas at du också får en fin "lill-lördag"!

      Radera