söndag, november 19, 2023

Angeläget och aktuellt

Angeläget! Pressbyrån presenterar vad som åtminstone för mig är en nyhet: Lusseballen. Som ett led i kampanjen för att få män att gå till någon vårdinrättning och ta ett PSA-prov för tidig diagnos av prostatacancer. 

Det är den allra vanligaste cancerformen i Sverige och drabbar huvudsakligen män över 70. Fler än 10000 får diagnosen varje år. Och som vanligt ökar chanserna till bot och överlevnad rejält med tidig upptäckt.

Skylten kan passa extra bra just i dag, eftersom den 19 november är Internationella mansdagen! "Dagen avser att fokusera på mäns hälsa, uppmärksamma mäns bidrag till samhället, förbättrade relationer samt lyfta fram positiva manliga förebilder" förklarar Wikipedia.
 
Aktuellt! Situationen för judar även i vårt land har försämrats sedan kriget mellan Hamas och Israel bröt ut. En sorglig utveckling. Vi har ju faktiskt religionsfrihet i Sverige, och många spår av judisk kultur i vår vardag, många människor av judisk börd omkring oss. Så måste det få vara! De massiva säkerhetspådragen gör inte livet trevligare. Men man får väl hoppas att de betyder att det blir just säkrare.

Vilse i huvudstaden? Här finns hjälp! För om du står framför Kulturhuset och har den geometriskt mönstrade svartvita "plattan" framför dina fötter, då har du hamnat på Sergels torg. Skylten ljuger inte.

Skyltsöndag i dag igen. Fler skyltande bloggare hittar du enklast genom att kolla i högerspalten hos BP.

Vet förstås inte om det var med anledning av Mansdagen som det här gänget beslutat
skylta med sitt mod och hoppa i Årstaviken just i dag. Men i kom de. Alla badade,
doppade skallen också!
Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. inte helt sugen just nu på den lite ekivoka lussekatten, men viktigt budskap, tre män i sextioårsålder har dött i vår närhet av prostatacancer. Maken har testat sig.

    Judar har det tufft just nu, av helt fel anledning,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att just suga på den här bullen kan möjligen uppfattas som ekivokt. Annars tycker jag att den är rätt oskyldig.
      Ja, att judar råkar illa ut igen - i Sverige! - är verkligen förskräckligt.

      Radera
  2. LillaSyster2:51 em

    Kyligt att bada ute i Sverige idag. Bra jobbat av grabbarna att dyka i där. Ha en bra eftermiddag =) Ps har du hittat det som piper/tjuter? Jag har ett förslag till och det är att kolla dina glödlampor - jag hade en lågenergilampa en gång som gav ifrån sig ett mystiskt ljud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du att just för ögonblicket piper det inte!!! Men jag är rädd att det återkommer. Har faktiskt vridit och vänt på glödlampor också ---- håll tummarna för fortsatt tystnad!

      Radera
  3. Anonym5:28 em

    Bra skyltat! Och med viktiga budskap. Vad gäller lussekatten så tycker jag att budskapet är viktigt. Tycker Pressbyrån är bra på att i olika sammanhang ta sig an detta.
    Blir verkligen illa berörd av att judar återigen ska drabbas. Tänker på "Kristallnatten" men den har kanske gått förbi många. Tyvärr. Och även allt som hände senare.
    Vad gäller bad här på bryggan vid Årstaviken så pågår det ju året om. Men visst var det extra stor uppslutning när du fotade.
    Knepigt även idag att kommentera. /Ditte
    Text som kommer upp: Det gick inte att publicera kommentaren. Försök senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst önskar man att alla karlar tog chansen till text eftersom den nu finns. För egen del håller jag mig på promenaden, går inte ner i viken så här års ...
      Konstigt med kommenterandet, vet inte vad jag kan göra - enligt mina inställningar "kan alla kommentera".

      Radera
  4. Lusseballen - det var en riktigt fyndig skylt och aningen vågad. Gick förbi Pressbyrån i Täby Centrum igår, men då fanns inte skylten. Ska dubbelkolla nästa vecka.
    Det är hemskt att judar återigen utsätts för världens "hat" med mera. Nu är jag ju extremt pro-Israel och den här gången kommer Israel inte ge sig och lyssna på USA. Inte bara för vad som hände den 7 oktober utan för att det hände. Israels "stolthet" tillåter inte att ge sig, oavsett vad världen tycker och tänker.
    Sedan hackar jag bara tänder när jag ser killarna som vinterbadar. Det verkar bara vara killar. Vi tjejer är nog betydligt smartare ser det ut som;-)

    Tusen tack för din fina skyltning och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också om lusseballen - men kommer knappast att köpa en ...
      Om den eviga konflikten Israel-Palestina kan man tycka mycket. Mest tycker jag att det är gruvligt synd om civila människor som drabbas oavsett vilken sida de tillhör.
      Om vinterbad: jag har definitivt mer underhudsfett än de här pojkarna, men jag avstår ändå!

      Radera
  5. Häftiga skyltar, men de behövs. Jag har tidigare tänkt på att Pressbyrån varit uppmärksamma på olika viktiga saker. Bra där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska fiffig reklambyrå Pressbyrån hittat, eller hur?

      Radera
  6. Att testa sig är ingen stor apparat, så bra att detta lyfts fram. Jag hoppar nog badet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppa badet du, men vad sägs om en liten PSA-check?

      Radera
  7. Anonym3:33 em

    Wow modiga ungdomar som badade, utan att först värma sig i bastu, kanske gjorde grupptrycket sitt? Har inte sett lusseballen förut, men fyndig är den. Och ja, prostatacancer är som många andra former en tyst sjukdom som inte talar om att den finns förrän sent i förloppet.

    SvaraRadera
  8. Osså blev jag anonym igen, tänk om det kunde vara färdiginställt här, har inte du google så du kunde lägga in det alternativet?

    SvaraRadera