onsdag, november 22, 2023

Adventskalender för små bokvänner

När mina barn var små frossade vi i Pixi-böcker. Ni vet, de där små kvadratiska häftade böckerna med historier av både kända och mindre kända författare! De brukade kosta mindre än 2 kronor styck och det var klart prisvärt.

Att Pixi-böckerna skulle överleva till nya generationer har jag aldrig betvivlat. Däremot har jag med lite sorg i hjärtat noterat den moderna prislappen (de brukar finnas lättillgängliga t o m i Ica-kassan). Idag får man betala allt mellan 15 och 23 kronor för ett nytt ex. Snacka om prisutveckling! 

Så riktigt glad blev jag när jag upptäckte den perfekta (och godisfria) adventskalendern till barnbarnen: 24 böcker, en för varje dag fram till jul! Här finns en riktig storsäljare, David Sundins "Boken som verkligen inte ville bli läst" för att ta ett exempel. Själva julafton firas troligen i Mumindalen. Hela paketet kostade 119 spänn. Och vips blev priset betydligt rimligare. Eller i alla fall strax under 5 kronor styck. 

Tänkte först vänta med detta till sista november, men inser att nu kanske någon annan mor- eller farförälder gillar tipset och vill slå till, för ännu är det gott om tid för leverans. Märk väl; den kalendern jag köpte hade reapris 119 kronor hos Bokus, samma hos Adlibris kostar 100 kronor mer, ännu en finns för 199 kr. Happy Advent! En bok om dagen känns bra i magen! (s k grötrim, ursäkta men det lackar ju mot jul)

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. köpt Mamma Mus julkalender med små böcker...
    har också köpt bokkalender till mig själv 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till mig själv blir det nog ingen kalender alls. Ser till min milda förundran att man kan köpa ölkalender också ... tur att man inte är galen i pilsner!

      Radera
    2. tekalender är trevligt, gott också.
      Svärdotter gjorde egen ölkalender till sonen.

      Radera
    3. Funderade på att köpa en te-kalender till Dottern som gillar te men det blev inte av.

      Radera