måndag, november 20, 2023

X betyder ju obekant

Boktriss, stafetten som löper i alfabetisk ordning, har kommit fram till en svår bokstav: X. Vi har i skolan fått lära oss att X står för en obekant, men nu gäller det alltså att klämma fram ett författarnamn på X, en boktitel på X och ett omslag som får en att tänka på något X-igt. Det är Mia i bokhörnan som tagit initiativet.

En författare har jag i hyllan: kinesen Qiu Xiaolong, som skriver annorlunda kriminalhistorier som "The Red Mandarin Dress". Den utspelar sig i Shanghai och att författaren känner staden väl bidrar till läsvärdet. Kommissarie Chen är huvudpersonen och en angenäm bekantskap, poet är han också!

Sedan blir det en fuskis: Leon Uris "Exodus", en klassiker, kritiserad ibland för bristfällig historieskrivning, men en bladvändare som jag minns den. Kom ut redan 1958 och handlar om hur staten Israel bildades, så den borde man kanske läsa om eftersom historien känns aktuell på sätt och vis.

Det blir av nödvändighet en fuskis till  men visst ser figuren på omslaget till David Maloufs "Remembering Babylon" ut som ett X? Ramlade bara över boken, vet inget om den, men den lär handla om Australien och hur den kontinenten befolkades av människor som kom långt bortifrån. En tuff resa, både sett till det yttre och till folks inre. Borde kanske läsas? För obekant är den. Som X. (Många andra hamnar säkert hos Pascal Engman men hans "X" har jag inte heller läst!)

UPPDATERING: Inser nu att Mia slagit ihop X, Y och Z. Jag kan förstå varför ... får se hur jag gör med Y och Z!

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. det finns alltid de som tror sig vara bäst på historia, men Leon Uris skriver bra böcker, man får gå till asiatiska författare för att hitta X

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slukade Uris en gång i tiden, tyckte det var hur bra som helst - kan dock ibland undra om jag begrep att ruskigheterna han berättade om i själva verket hade hänt ...
      Jo, det blir nog fler kineser än "min" som dyker upp idag.

      Radera
  2. Har läst Leon Uris "Exodus" för många, många år sedan. Den boken var så bra att den tål att läsas en gång till.
    Pascal Engmans "X" är urbra den med. Rekommenderas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack ja, ännu en som förmodligen förtjänar omläsning ... Tänker läsa Engman.

      Radera
  3. Jag tycker du var kreativ! Jag var tvungen att googla för att hitta en författare på X. En författare som absolut inte finns representerad i mina bokhyllor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst två av "min" kines, det är en kul variant på krim, inte som alla från USA och England. Eller Sverige, för den delen.

      Radera
  4. vi tar väl Y och Z i sinom tid. var dag har nog av sin plåga. jag tycker absolut att jag träffat på kommissarie Chen. jag glömde ju bort att jag alldeles nyligen läst X sätt att dö av Stefan Ahnhem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chen är en angenäm bekantskap, Ahnhem har jag inte en susning om! Och skulle vi inte råka få med hela alfabetet är det väl ingen katastrof. Jag var inte med från A!

      Radera
  5. En knepig bokstav att tolka. Boken, "The Mandarin dress" har jag läst och gillade den. Tänkte annars på boken "Röd Åklagare" av Xiao Rundcrantz. Läsvärd.
    Kul att läsa dina övriga titlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också läst "När rött blir svart" av "min" kines, han avviker på ett bra sätt från andra krimförfattare. "Röd åklagare" kom jag inte att tänka på fast den står i min hylla!

      Radera
  6. Det var ju en påhittig triss! :)

    SvaraRadera