torsdag, november 16, 2023

Årets julklapp är korad

Så var det dags igen. Handelns utredningsinstitut har dristat sig till att utse Årets Julklapp än en gång. Nu har man fastnat för en retrogrej: sällskapsspel! Motiveringen lyder: ”Att samlas med nära och kära och få en välbehövlig paus från verkligheten är något vi söker oss till i svåra tider. Årets julklapp är en gåva som förenar och skapar samhörighet för svenska folket”. 

Backgammon
Tja, kanske det. Förvisso finns det sällskapsspel som jag verkligen har gillat, även om jag tycks ha tappat den gnistan nu. Men jag har spelat Othello, Backgammon, Alfapet, Kalaha, Trivial Pursuit, Fia och Kinaschack, för att ta några jag nu kommer ihåg. Köpte ett Mahjong som souvenir från Kina, men har aldrig kommit på hur det ska spelas för att vara kul  de digitala varianterna är ju inte skojiga. Ticket to ride är en modern variant som vi spelar emellanåt.

Tror att jag varit i fas med HUI:s tankar en enda gång. Det måste ha varit 1999, för böcker ger jag alltid bort i julklapp (fast nån bibel blev det inte). Om ni undrar hur listan på klapparna ser ut så slipper ni googla vidare, ni har den här och den består verkligen av både stort och smått:

Listan över årets julklappar 1988 – 2023

  • Årets julklapp 1988: Bakmaskin
  • Årets julklapp 1989: Videokamera
  • Årets julklapp 1990: Wok
  • Årets julklapp 1991: CD-spelare
  • Årets julklapp 1992: TV-spel
  • Årets julklapp 1993: Parfym
  • Årets julklapp 1994: Mobiltelefon
  • Årets julklapp 1995: CD
  • Årets julklapp 1996: Internetpaket
  • Årets julklapp 1997: Elektroniska husdjur, t.ex. Tamagotchi
  • Årets julklapp 1998: Datorspel
  • Årets julklapp 1999: Böcker, särskilt Bibeln (som kom i ny svensk översättning)
  • Årets julklapp 2000: DVD-spelare
  • Årets julklapp 2001: Verktyg
  • Årets julklapp 2002: Kokbok
  • Årets julklapp 2003: Mössa
  • Årets julklapp 2004: Platt-TV
  • Årets julklapp 2005: Pokerset
  • Årets julklapp 2006: Ljudboken
  • Årets julklapp 2007: GPS-mottagare
  • Årets julklapp 2008: Upplevelsepresent
  • Årets julklapp 2009: Spikmatta
  • Årets julklapp 2010: Surfplattan
  • Årets julklapp 2011Matkassen
  • Årets julklapp 2012: Hörlurar
  • Årets julklapp 2013: Råsaftcentrifugen
  • Årets julklapp 2014: Träningsarmbandet
  • Årets julklapp 2015: Robotdammsugaren
  • Årets julklapp 2016: VR-glasögonen
  • Årets julklapp 2017: Elcykeln
  • Årets julklapp 2018: Återvunna kläder
  • Årets julklapp 2019: Mobillådan
  • Årets julklapp 2020: Stormköket
  • Årets julklapp 2021: Evenemangsbiljetter
  • Årets julklapp 2022: Hemstickat plagg
  • Årets julklapp 2023: Sällskapsspel
Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Tack för listan:-)
    Sällskapsspel har aldrig varit min grej. Kortspel och någon form av poker när jag var ung, men brädspel kan jag inte minnas att jag fastnat för.
    Har en känsla av att årets julklapp kommer gå samma väg som bakmaskinen 1988, nämligen längst in i ett skåp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den risken är uppenbar. Men en och annan kanske blir som pånyttfödd?

      Radera
  2. Jättekul med sällskapsspel! Är så glad att det finns en hel del såna spel i stugan på landet, gillar mest TP, och spelade det med son och hans flickvän i somras, jättekul ju! Så kul att läsa listan med årets julklapp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har dock insett att TP inte åldras så bra - i a f inte om man spelar med yngre!

      Radera
  3. När jag läser listan så är jag rätt säker på att jag aldrig fått årets julklapp =) Och det är jag nöjd med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står mycket på den där listan som man inte villhöver ...

      Radera
  4. man kan även låna massa bra spel på biblioteket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer jag nog aldrig att göra ändå.

      Radera
  5. 2021 var vi faktiskt på julkonsert med maken (hans födelsedag) och fick visa coronapass, helt fullsatt konserthus, alla satt tätt, tätt, underbart - och dagen efter var att förbjudet igen....

    SvaraRadera
  6. Brukar läsa vad som blivit "årets" julklapp men listan har aldrig direkt tilltalat mig. Jag hainte brytt mig. Att spela spel tycker jag dock är roligt och gör det ofta med döttrar och barnbarn och med en del vänner. Med vänner ofta frågesportsspel.
    Maj Jong tyckte och tycker jag är svårt men fick en god introduktion av kinesiska vänner under åren vi bodde i Peking. Men idag skulle jag nog ha glömt det mesta. Kokböcker evenemangsbiljetter och vanliga böcker är trevligt att få och det utan att de varit just "årets julklapp".
    (Nästan hopplöst att idag få en kommentar publicerad hos blogspot. Tyvärr något som händer ganska ofta numer)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Himla tur att man inte alls behöver bry sig om det där påbudet från HUI!
      Om kommentarer: konstigt, vet inte vad som krånglar????

      Radera