söndag, november 26, 2023

Skyltar på "den riktiga" Skyltsöndagen

Det fanns en tid då jag hade ett American Express-kort men det är länge sedan nu. Handlade mest om att det skulle användas till utgifter i jobbet, och inte ens då var det alltid praktiskt. Nu ser jag reklam i tunnelbanan och inser att det finns en förklaring till varför AmEx och jag inte var en idealisk kombination. För nån "lifestyle" som på bilden passar inte alls mig. Försök aldrig få mig att stå rakt upp och ner i fören på en båt, den kan  vara av Titanic-typ eller liten som på bilden!

Nästa skylt passar mig däremot till 100 procent: Det går alltid att finna en anledning för att köpa blommor, ger man inte bort dem kan man ge dem till sig själv. Hur som helst blir det alltid uppskattat! Den här etiketten/skylten satt på födelsedagsbuketten jag fick från Dottern.

Min tredje skylt är ett mindre mysterium. Varför sitter det klisterlappar på trafikskyltarnas baksida med texten "Bäckseda"? Finns det en humorist inblandad? Eller har någon misslyckats så kapitalt med stavningen av ett i mitt tycke väldigt enkelt ord? Största frågan av dem alla blir ändå VEM behöver en speciell märkning för att veta vad som är fram och bak på en varningsskylt? Om det nu är det som är grejen?


Skyltsöndag är det nog "på riktigt" i dag, om man betänker gamla seder och bruk. Men i Blogglandia högtidlighålls den året runt med navet hos BP:s blogg "Konst eller konstigt".

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. LillaSyster11:39 fm

    Bäckseda är kanske tillverkaren av skylten och vill skylta med det?
    Blommar är alltid rätt! Ha en bra söndag =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns tydligen ett Bäckseda i Vetlanda, men inte vet jag ...

      Radera
  2. översta bilden passar mig utmärkt, balanserat många gånger på båda söners segelbåtar… och har kortet kvar, som reserv, men ska nog avsluta det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt balanssinne har aldrig varit bra. Får svindel t o m av att se andra stå och dingla ...

      Radera
  3. Bäckseda... ja det undrar man... en sådan där som går fram i fören kallar jag "hopp i land kalle" vare det sig är en kvinna eller man. Här vilar ingen diskriminering :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var "hopp-i-land-kalle" när min pappa körde vår lilla båt med utombordare - men sen dess har min balans bara blivit sämre och sämre!

      Radera
  4. De där betalkorten har man ju ett och annat av, inte för att vi använder det men kan ju vara bra om det händer något...antar jag.
    Aldrig de får mig ut på en båt på det viset, jag lovar- ;)

    Bra skyltsöndag hos dig, bravo.

    Ha en fin kväll. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittar in, önskar dig en fin vecka - den lär bli vit ...

      Radera
  5. Gamla AMEX-tider. Precis som du hade jag AMEX via jobbet, aldrig privat. Kommer ihåg att medlemskapet kostade förmögenhet på den tiden, så när VISA och MasterCard kom till (eller de kanske fanns redan då) försvann AMEX illa kvickt. Men företaget verkar ha en upswing igen. Man ser deras reklam även som sponsorreklam på fotbollsplaner.
    Visst, blommor gör en alltid glad. Och skylten hade ju också kunnat vara ett perfekt bokmärke.

    Vad gäller Bäckseda så verkar det vara en kyrkby i Bäckseda socken i Vetlanda kommun. Det händer ju att man "gör reklam" för olika fotbollsklubbar och musikband på baksidan av skyltar, så jag måste säga att den här "reklamen" var riktigt fyndig... och genomtänkt. Kanske någon vill sätta Bäckseda på kartan;-)

    Tusen tack för länken och din toppen Skyltsöndag:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min erfarenhet av Amex är att många butiker inte tar emot just det kortet. Inte var deras service imponerande på 80-talet heller, jag fick "köpstopp" efter en betald hotellräkning och fick åka extra till min hembas för att fixa bankaffärerna ... som om de inte visste att man hade kreditkort för att betala sina utgifter med?
      Gåtan Bäckseda förblir olöst tills vidare, tror jag. Du kom inte längre än jag ...

      Radera
  6. Snyggt skyltat! AMEX har jag aldrig haft. Dyrt och dessutom är det många ställen utomlands som inte tar emot detta kort. Men vet att en del jobb har det. Livsstil? Vad häller båtar så har jag stått så här i fören på många. Vi seglande under en hel del år och det vill till att vara beredd att lägga till. Å andra sidan kan ju segling vara en livsstil. Nåja. Blomskylten är perfekt. Passar mig. Köper ofta blommor. Log när jag såg dina sista skyltar och din text till dem.
    Önskar dig en bra kommande vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att segling är jättehärligt på många vis, men man ska nog vänja sig som hyggligt ung. Fin vecka önskas du också - huka dig, det kommer att snöa!

      Radera