tisdag, november 07, 2023

Tre namngivna män

Tre böcker med mansnamn i titeln ska finnas i denna veckas tisdagstrio, så har Ugglan bestämt. Ska försöka vara kort och koncis:

"Vem älskar Yngve Frej?" Stig "Slas" Claessons underbara historia om livet på landet som blev ännu underbarare med Allan Edwall i tv-seriens huvudroll. 

"Åke-boken" av Thomas och Anna-Clara Tidholm. Liknar inte andra barnböcker särskilt mycket  men en höjdare för sisådär 4-6-åringar! 

"Jonas Eckel" liknar heller inte de flesta i sin genre, deckarhistorierna. Norska Karin Fossum är pålitlig, så även i denna roman som handlar om ett jobbigt och för hastigt ingånget äktenskap. Fast det började så bra.

Copyright Klimakteriehäxan 

24 kommentarer:

  1. bekant bara med en av dessa

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåt kanske funkar! Åke till småttingarna!

      Radera
  3. Jonas Eckel har jag läst, men jag inser att jag inte minns så mycket av den. Vem älskar Yngve Frej är en sån där bok jag hört talas om massor av gånger, men aldrig kommit mig för att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slas är ju så gott som alltid synnerligen läsvärd! Fossum också bra. Den här romanen är lite udda ...

      Radera
  4. Vem älskar Yngve Frej har jag läst. Eller har jag bara sett filmen?

    SvaraRadera
  5. Vem älskar Yngve Frej har jag nog faktiskt både läst och sett. Fossum läste jag väldigt mycket när non var ganska ny. lite senare "tappade" jag även många deckare som jag läst tidigare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan lätt bli så. Man får nya favoriter.

      Radera
  6. Är inte bekant med någon av böckerna. Första gången jag inte är ensam med att inte ha läst någon ab böckerna. Pust, pust;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Fossum måste du väl ha stiftat bekantskap med, efter alla hennes deckare?

      Radera
  7. Jonas Eckel känner jag igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett namn som är lätt att komma ihåg ...

      Radera
  8. Valde bort Yngve Frej, men fick lust att läsa om den, har inte läst den sedan den var nyutkommen.
    Jag hänger inte längre med i utgivningen av böcker för de yngsta, så ”Åke-boken” har jag missat. Men funderade på om jag skulle ta med ”Åke och hans värld”.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åke-boken har i a f minst 30 år på nacken, så ny kan den inte kallas!

      Radera
  9. Jag skulle inte vilja heta Eckel i efternamn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är noga med att det är Eckel med E!

      Radera
  10. Jonas Eckel har jag läst me inte de andra två. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  11. Anonym10:17 em

    Har länge tänkt läsa Yngve Frej - tack för påminnelsen / bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säger igen: lätt att rekommendera Slas!

      Radera
  12. Tror inte att jag har läst någon i din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åke-boken var en favorit när mina barn var små. Yngve en egen favorit på senare år, Jonas E kom med mest tack vare titeln, inte Fossums bästa.

      Radera