måndag, november 13, 2023

När det handlar om W kan det serveras whisky

Oj då, jag var precis på väg att hoppa över W när vi jagar en boktriss i alfabetisk ordning! Ett författarnamn, en boktitel och ett omslag där något leder till veckans bokstav, det är uppgiften som Mia i bokhörnan delat ut.

Nu blev det svårt. Jag har, visar det sig, ett helt gäng gamla kollegor och vänner på W som gett ut böcker  bra böcker dessutom. Plus en rad andra utmärkta skribenter, så vem ska jag välja? Drar ännu en lans för en gammal krimfavorit: Joseph Wambaugh, själv en gång polis innan han blev författare. Men läs i första hand hans tidiga romaner! Det var f ö på hans historier som tv-serien "Hill Street Blues" byggde.

När det handlar om titel ska jag för ovanlighetens skull peka på poesi, men inte av klassisk typ. "Where the Sidewalk Ends" innehåller texter av den ytterst begåvade Shel Silverstein, amerikansk musikalisk mångsysslare och författare. Han har exempelvis skrivit "A Boy Named Sue" som Johnny Cash gjorde till sin egen superhit. Den här diktsamlingen illustreras dessutom av Silversteins egna teckningar. 

Omslaget då? Ja vad sägs om boken "52 whisky du måste prova innan du dör"? Ingenting för mig dock, jag förstår mig inte alls på denna dryck, det får författaren Örjan Westerlund (på W!!!) ursäkta, men flaskorna på pärmen passade mina behov just idag!

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. kul med lite lyrik, whiskey var fyndigt, förmodligen finns nån bok här i bokhyllan, nåt i dryckeshyllan med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte vi kan uppbåda en endaste whiskybok här hos oss, även om Maken inte har något emot drycken ifråga.

      Radera
    2. Irish coffee är mums!

      Radera
    3. Sant. Det var längesen! Ska göras på Jamesons, har jag för mig. Och jag har glas speciella för drycken!!!

      Radera
  2. jag gillade också Joseph Wambaugh. men jag visste inte att han låg bakom Spanarna på Hill Street som jag älskade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast så småningom skar det sig mellan tv-folket och Wambaugh ... hur som helst, bra böcker har han skrivit.

      Radera
  3. Whisky är gott. Bra att få med en sån bok som omslag. Jameson passar utmärkt till Irish Coffee, men det går bra med valfri irländsk whisky. (I avsaknad av irländsk whisky går det förstås att använda Scotch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror aldrig jag kommer att lära mig att dricka whisky, men jag har ju insett att det finns gott om folk som verkligen älskar denna brända dryck!

      Radera
  4. Ja, där var det mycket whisky på omslaget. Har aldrig förstått vitsen med alkohol invärtes, bara utvärtes som desinfektion.

    SvaraRadera