söndag, november 12, 2023

Hej söndag!

Låt mig bjuda på en söndagsmacka! Men det är inte min egen frukost på bilden. Det blir nog ingen likadan smörgås här hos mig i fortsättningen heller, det är den alldeles för komplicerad för!

Så här ser nämligen den macka ut som just utsetts till Sveriges bästa. Kreatör är Saga Thyrberg, som jobbar på Villa Källhagen ute på Djurgården här i Stockholm. Hennes skapelse beskrivs på det här viset: "Vinnarmackan har sin grund i ett grötbröd, där gröten har ersatts av ris. Det har därefter toppats av en kyckling som marinerats i miso, soja, gochujang och vitlök, en wasabipesto, misoslaw och picklade morötter. Pricken över i:et är toppingen av friterade risnudlar som står för crunchen." Saga var tidigare sushikock, vilket satt sina spår och uppenbart bidragit till segern i Mack-SM. Mackan har fått ett namn också, "Risit bättre", vilket jag går bet på att tolka ... men man får anta att den smakar bra.

Det är förstås Fars dag också, och eftersom vi har två fina barn och Sonen dessutom bjuder på två finfina barnbarn borde väl dagen firas. Men den traditionen har jag inte lyckats sälja in. Annat var det förr i tiden! (Har skrivit om denna dag ett antal gånger här på bloggen, klicka bara på etiketten om du blir nyfiken.)

I går var en ovanlig lördag, ovanlig dag på det hela taget. Jag satt nämligen aldrig en endaste minut vid min laptop. Lite bloggtorka råder, har till exempel ingen skylt till Skyltsöndagen, lika lite som jag kunde presentera Veckans mening i går. Men i dag får vi se om det lossnar på någon liten front ... tills dess: ha det så bra!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Ja, vad ska jag säga om den mackan. Köper den inte rakt av om jag ska vara ärlig. Alldeles för många ingredienser för min smak och självaste brödet - nja...
    Men mackan föll uppenbarligen juryn i smaken.

    Läste ditt inlägg i länken. Väldigt rolig och intressant läsning om "lilla" Klimakteriehäxen". Ett väldigt kärleksfullt inlägg. Din pappa gick bort alldeles för tidigt...
    Det är många just nu som tappat blogglusten... Hoppas du återfår den a.s.a.p.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir inte alls övertygad om att jag vill smaka den här mackan, alldeles för många ingredienser tycker jag precis som du.
      Bloggtorka går lättare över än lässvacka, tror jag. Så i morrn är jag nog åter i spåret igen ... fast det var roligare förr, när läsarna var väldigt många fler och gensvaret därefter. Är ändå glad och tacksam att några liksom du återkommer snällt och troget!

      Radera
  2. gillar goda mackor, och det blev helt underbar solig fars dag hos yngste sonen med grillning ute 😍

    SvaraRadera
  3. LillaSyster7:00 em

    Märklig kombo på mackan, men tydligen funkar smakerna ihop utmärkt. Satsa du på en hederlig köttbullemacka! Du hittar nog blogglusten snart igen. Önskar dig en fin ny vecka imorgon =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, det finns så många mackor jag gillar ... så det ska inte bli något problem! Tror inte bloggandet blir det heller. Än i alla fall.

      Radera