torsdag, november 09, 2023

Upp ur svackan?

Förr i världen hände det absolut aldrig. Nu för tiden har jag drabbats, inte bara en gång utan flera, och jag misstänker att det kommer att hända igen: jag hamnar i en lässvacka, oförmögen att koncentrera mig på en bok. Nu undrar Mia i bokhörnan Vilka är dina bästa tips för att överkomma en lässvacka eller brist på läslust?

Något dunderknep har jag inte, då skulle jag ha "botat" mig själv snabbt och enkelt. Mia ställde faktiskt samma helgfråga för nästan exakt sex år sedan. Då svarade jag så här, och jag tror att det gäller än. Kan möjligen lägga till att man kan testa genvägen via en hörbok, gärna en spännande, det ägnade jag mig mindre åt 2017 än i dag.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Har faktiskt aldrig drabbats av en lässvacka. Däremot läser jag nästan uteslutande böcker i solen på balkongen. Så jag hinner liksom aldrig få en svacka direkt, utan det är den varma årstiden som styr mitt läsande.
    Vet inte varför jag inte gillar läsa böcker i sängen eller i soffan. Har aldrig gjort det konstigt nog...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ändå glad att årstiderna inte spelar nån roll för mig - även om jag också tycker att solstolsläsning är jättemysigtQ!

      Radera
  2. För mig funkar det oftast med vad som helst som är lättläst, t o m kioskdeckare eller sliskiga kärleksromaner

    SvaraRadera
  3. Jösses vilket minne du har

    SvaraRadera
  4. spännande böcker lockar mig sällan, gillar "tråkiga" böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet förstås inte vad du menar med "tråkiga" - böcker som jag tycker är tråkiga läser jag numera aldrig ut.

      Radera
  5. Tja, just hörbok funkar ju inte för mig som har skadad hörsel, men förstår att det kan funka för andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, nej, det är klart. Så tråkigt!

      Radera