onsdag, november 15, 2023

Väl valda repriser

Hur många gånger kan man njuta av ett och samma konstnärliga/kulturella verk? Antar att svaret på den frågan är högst individuellt, vi gillar ju alla olika saker olika mycket. Men det är i det här spåret tankarna går när Enligt O ställer veckans kulturfrågaVilka kulturella verk återvänder du till? Vilka vill du uppleva igen? Det gäller att välja sina repriser med eftertanke ...

Om det gäller musik så tröttnar jag aldrig på några amerikanska singer-songwriters, som Don McLean, Carly Simon och Carole King. Svenskt att lyssna till igen och igen: Povel Ramel, Monica Zetterlund, Cornelis Vreeswijk, Jan Johansson. Och Sven-Ingvars, förstås.

Filmer jag ser/sett om har ofta Julia Roberts i huvudrollen ... de där filmerna dyker upp på tv-skärmen när jag zappar lite planlöst, och det visar sig att jag obegripligt ofta fastnar! Andra, mer seriösa, filmer jag gillat och tänkt se om har, visar det sig, inte riktigt haft något vidare "shelf life", de har inte tålt att lagras helt enkelt.

En kompis såg under våren om hela serien "Vita Huset" (West Wing). Faktum är att jag tror att jag skulle kunna göra det också, men konkurrensen om tiden man tillbringar i tv-soffan är hård. "After Life" av och med Richard Gervais tål också omtittning, det är jag säker på. Om jag vill fnissa kan jag titta en stund på "Seinfeld" eller "Vänner", båda går i repriser i diverse tv-kanaler.

Men böckerna då? Jo, jag njuter av att i barnbarnens sällskap förnya kontakten med barnboksgiganter som Jan Lööf, Lena Andersson och Astrid Lindgren. Deras böcker är njutbara för alla åldrar. Andra, s k "vuxenböcker", blir det sällan att jag läser om, eftersom jag har så otroligt mycket oläst som väntar. Likväl tänker jag rätt som det är att "den borde jag ju verkligen läsa om!" Fast när, det är frågan!?

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. vi har inte diverse tv-kanaler men nöjd ändå med utbudet 🇬🇧

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då "baskanalerna" räcker länge.

      Radera
  2. jag tycker att det är kul med långa, bra serier. House of Cards var en sådan serie med Kevin Spacey och Robin Wright. Yellowstone ser vi nu

    SvaraRadera
  3. Julia Roberts är en självklarhet! :D

    SvaraRadera
  4. Gillar temabilden till "Veckans kulturfråga".
    Kan inte påstå att du och jag har samma smak vad gäller musik, film och böcker. Men det visste vi ju redan;-)
    Håller förresten med Mrs Calloways val av "House of Cards". Den serien följde både min man och jag slaviskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Line of duty" är en annan favorit. (tror vi gillar samma ibland men du är mer sparsmakad än jag)

      Radera
  5. Omläsningar för barn har jag gjort många! Tänk när vi läste Gruffalon så många gånger att hela familjen kunde den utantill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om barnen får bestämma - och det får de ju - blir det absolut omläsning och inte är det ovanligt att man lär sig hela texten utantill! Fast man egentligen inte försökt!

      Radera