onsdag, november 01, 2023

Dem glömmer jag inte

En kulturfråga finns som alltid att hitta hos Enligt O på onsdagar. Idag undrar hon Vilka karaktärer tycker du extra mycket om? Det kan vara karaktärer från böcker, filmer, tv-serier eller varför inte pjäser. 

Förlåt mig, jag vet att det är ungefär så långt från PK man kan komma, men ja, jag älskar Vivian Ward i filmen "Pretty Woman". Det är Julia Roberts som är den oförglömliga Vivian, och förlåt en gång till men jag är väldigt förtjust i Richard Geres Edward Lewis också. Han tar ju sitt förnuft tillfånga i filmens slut – varje gång jag ser den ...

Vivians diametrala motsats glömmer jag heller aldrig: den av Lena Nyman spelade tjejen i "Om sju flickor" som jag såg på Dramatens lilla scen 1971. Lenas rollfigur hette Barbro, en trasig flicka som var knarkberoende och ruskade om oss i publiken ordentligt. Tror aldrig jag har blivit lika berörd på teater vare sig förr eller senare. Tordes inte se filmversionen som kom efter något år.

I böckernas värld gråter mitt hjärta för och med Kejsarn av Portugallien, huvudperson i Selma Lagerlöfs fantastiska roman som faktiskt bygger på en man som fanns "på riktigt" och som man på den tiden visste sörjde ihjäl sig efter sin dotter.

Gizem Erdogan som Pervin. Bild från SVT.
Pervin, spelad av Gizem Erdogan, i tv-serien "Kalifat" från 2020 kan väl ingen som följde hennes öde ha undgått att bli omskakad av. Lysande serie, möjligen lite för nära verkligheten för att man skulle kunna se den som ett kvällsnöje ... Hade man läst "Två systrar" av Åsne Seierstad innan så trängde sig de sanna förvecklingarna på.  Kristallen för bästa kvinnliga huvudroll blev Erdogans belöning, parallellt med tv-publikens kärlek.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. ser lite bra serier i svtPlay men dålig på namn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag förstå! Många namn blir det ...

      Radera
  2. Pervin håller jag fullständigt med om. men Pretty Woman har jag aldrig stått ut med. Om sju flickor har jag missat helt

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Om sju flickor" - det var ju så otroligt länge sen!

      Radera
  3. Det dröjde till sista stycket av ditt inlägg när jag äntligen kände igen "Kalifat" och Pervin, spelad av Gizem Erdogan. Den tjejen är helt fantastiskt duktig. Om du gillar henne borde du kolla in "Tunna blå linjen", där Gizem Erdogan spelar polisen Lea. Även den rollen spelar hon fantastiskt bra. Serien borde finnas på svtplay.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har (naturligtvis!!!) sett varenda ruta av "Tunna blå linjen".

      Radera
  4. Kejsarn av Portugallien tänkte jag inte på, men visst är det en minnesvärd karaktär. Så sorglig.

    SvaraRadera
  5. LillaSyster6:45 em

    Pretty woman, det var längesen- men jag gillar filmen =) Jag har den på VHS.....men jag har ingen videospelare. Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite typiskt att du har den på VHS ... för filmen är ju rätt gammal vid det här laget! Men går i repris i tv ideligen.

      Radera
  6. Håller helt med men hade inte på egen hand kommit på Kejsaren av Portugallien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog kunnat rada upp rätt många namn som inte suddats ut - än i alla fall.

      Radera
  7. Tycker om allt Julia Roberts gör och även om Pretty Woman är en märklig och rätt opassande histori, så blir den charmig mycket på grund av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så. Jag kan se alla filmer hon är med i ...

      Radera