torsdag, november 16, 2023

Läsa färdigt – eller ge upp?

Torsdag eftermiddag betyder helgfråga från Mia i bokhörnan, i dag denna: Struntar du någonsin i att läsa ut böcker som du inte tycker om, eller kämpar du dig igenom dem? 

Förr i världen läste jag ut i princip varje bok jag börjat på, med två undantag som jag minns väldigt klart: först "Selambs" av Sigfrid Siwertz. Jag stod helt enkelt inte ut med alla elakheter i den familjen. Var nog för ung för den, och för ovan vid ondska.

Det andra läsäventyret som blev mig övermäktigt var en storsäljare som folk i allmänhet slukade och älskade: "Moment 22" av Joseph Heller. Där var det Yossarian som jag inte tålde ... Har för inte så länge sedan sett tv-versionen, den tyckte jag dock var riktigt bra.

Annars så läste jag helt enkelt ut det jag en gång börjat bläddra i. Så är det inte nu längre. Har insett att livet inte räcker i den oändlighet det skulle ta att konsumera all litteratur jag ofta tänker att jag verkligen är intresserad av. Så nu kan jag sluta läsa redan efter 40-50 sidor. Tar inte kampen. Men jag tänker inte lista dem jag gett upp (de är vid det här laget inte så få), vill inte minska andra bokvänners intresse och vi vet ju alla att smaken är väldigt delad!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Jag läser alltid ut rec.ex men egna kan jag lägga bort om de inte är intressanta eller bra nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske måste man det om man tar emot gratisex? För sakens skull?

      Radera
  2. jag lever inte evigt men har ändå inte avsikt att läsa alla böcker i världen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har nog ingen. Vilket inte hindrar att det finns otroligt många man faktiskt skulle vilja läsa.

      Radera
  3. nej, en har inte tid med ointressant läsning längre känns det som . men jag brukar hoppa in en bit i boken och ge den en chans till. sedan läser jag början. ibland ger det utdelning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppa in i mitten - det har jag inte prövat, ska göra det nästa gång det går trögt.

      Radera
  4. Moment 22 har jag inte läst, men jag har sett den filmatiserad och filmen var bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om det finns fler varianter, det gör det antagligen, men tror att jag såg tv-serien i fjol. Och tyckte den var bra. Kommer nog inte att återvända till boken.

      Radera
  5. Känner igen mig från förr. Valde noga bok och sedan läste jag oftast ut den. Men det fanns undantag. Idag är jag mer selektiv i mina val men visst kan jag sluta läsa en bok och jag efter 50-60 sidor inte fångats.
    Fortfarande svårt att kommentera...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde t o m ta ännu en bok av en författare trots att jag inte gillat den jag nyss läst ut särskilt bra ... så jag valde inte alltid så noga. Nu är jag betydligt mer försiktig!

      Radera
  6. Jag håller med dig. Det finns så många böcker som jag vill läsa att jag inte längre lägger tid på sådana som jag inte tycker om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enda vettiga inställningen man kan ha!

      Radera
  7. Helt rätt. Ödar heller inte tid på böcker som inte funkar. Inte läst eller sett Moment 22. Tänker bara på själva uttrycket, rundgången, men romanen ska visst vara nån slags antikrigsroman?

    SvaraRadera
  8. Jag har börjat inse det också

    SvaraRadera