måndag, november 06, 2023

Nu gör vi V-tecknet!

Vi har kommit till bokstaven V i alfabetet för att fullborda boktrissen från Mia i bokhörnan. Då gäller det än en gång ett författarnamn, en boktitel och ett omslag där ett v-föremål syns.  Dags att göra v-tecknet, med andra ord!

Viveka Lärn blir först ut. Hon ska ha stort tack för en rad underbara barnböcker, de om Eddie, om Ludde och om Mimmi bl a (några skrev hon när hon fortfarande hette Sundvall). Härliga för högläsning och bra text även för den som nyss börjat läsa själv. Roligare än hennes vuxenböcker om ni frågar mig.

"Vajlett och Rut" är, hittills, Karin Alfredssons absolut bästa bok. Den doftar våt ull och glödande kamin, mitt i Västerbottens inland där alla har synpunkter på det mesta och ingen tycker att kvinnor får älska kvinnor. Tredje boken i serien väntar oläst hos mig just nu. 

Vinterbilder är det ganska gott om när man tittar på bokutbudet med speciellt öga för omslag. Fastnar för den riktigt frostiga vyn över Köpenhamn som finns på en del utgåvor av Peter Hoegs "Fröken Smillas känsla för snö". Inte hans bästa, men visst bjuder den på spänning. (Hans bästa är i mitt tycke "Kvinnan och apan" men jag har förstås inte läst alla!)

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. kul att göteborgska Viveka Lärn fick vara med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast inte för att hon är göteborgska precis ...

      Radera
    2. Viveka är född och uppvuxen i Göteborg, har eget spårvagn, vald till Årets göteborgare...

      Radera
    3. Men här var hon med för sina böckers skull, ingenting annat. Gott nog, menar jag.

      Radera
  2. Viveka Lärn har faktiskt Sarah och jag träffat på Östra sjukhusets barnavdelning år 1993.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att hon hjälpt många ungar att hålla humöret uppe. Både sjuka och friska!

      Radera
  3. Viveka Lärn har ett speciellt sinne för humor. har inte läst Vajlett och Rut, men som du beskriver den tror jag att jag får ge den en chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hon är jätterolig emellanåt. Titeln "Vad händer om man vänder på Paris?" gillar jag!
      V & R är klart läsvärd.

      Radera
  4. Den enda av Viveka Lärn som jag på rak arm kommer ihåg att jag läst är Vi ses vid Röda Sten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eddie-böckerna är helt suveräna, och för tjejer är Mimmi en pärla.

      Radera
  5. Peter Hoeg har jag ju läst några böcker av, men inte just titlarna du nämner. "Genom dina ögon" tyckte jag nog bäst om, än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har inte jag läst - ska leta upp den på biblioteket tror jag.

      Radera