fredag, februari 18, 2005

Lysande, Liza!

I Aftonbladet i dag (fredag 18 feb) skriver Liza Marklund en av sina återkommande krönikor.
Jag läser dem ofta, tycker ibland att hon resonerar bra och rätt, ibland håller jag inte alls med.
Men i dag skulle jag vilja att varenda människa läste det hon skriver – och inte bara läste, utan tänkte efter också.
Det handlar om domen efter ett mord i Piteå i fjol när Mari Larsson, 38, höggs ihjäl med en yxa av sitt ex, hemma i köket, mitt i natten.
Liza Marklund har gjort det de flesta andra journalister inte orkat: hon har gått igenom hela domen, 23 sidors byråkratsvenska. Och domskälen finns där:
”Mördaren har inte tagit livet av henne på ett särskilt plågsamt sätt. Han har inte visat någon hänsynslöshet eller råhet utöver det vanliga.”
Detta efter att rättsläkaren bl a räknat till 23 skador i bakhuvud, armar, nacke, axlar, rygg, ben och
underkäke.
Straffet: tio års fängelse.
Vilket rimligen betyder, som Liza påpekar, att han är en fri man om ungefär sex år.
Nog måste man undra vad jurister och nämndemän i Luleå tingsrätt umgås med för folk - som uppenbarligen uppför sig gruvligt våldsamt, mitt i den svenska vardagen.

PS Liza Marklunds krönikor kan förstås läsas på www.aftonbladet.se

Copyright Klimakteriehäxan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar