måndag, mars 31, 2008

Hur smart är du?

Det här är historien:
En kvinna var på sin mors begravning. Där mötte hon en man hon inte kände igen. Hon tyckte att mannen var fantastisk - rena drömmannen! - och hon blev förälskad ögonblickligen!
Då begravningen var över försvann han, utan att kvinnan fått hans telefonnummer. Ingen visste vem han var så hon kunde inte kontakta honom. Några dagar senare mördar hon sin syster...

Fråga: Vad var motivet till mordet på systern?

Problemet är framtaget som ett psykologi-test. Hur tänker du?
Föreslå din lösning i kommentarsspalten!
Svaret på frågan lägger jag ut i morgon.

UPPDATERING: Här är svaret - som flera av er kommit fram till:
Kvinnan hoppades att mannen skulle dyka upp på även denna begravning!
Om du har svarat rätt, tänker du som en psykopat. Detta var ett test skapat av en känd amerikansk psykolog och som användes för att se om man tänker som en mördare.
Seriemördare som deltog i testet svarade rätt på frågan.
Om du svarade fel kan du alltså känna dig nöjd.
Om du har svarat rätt – hm. Dags att varna din omgivning, kanske?
Fast som så ofta med sådana här skrönor (för det är det väl?) kan man väl ta alltihop med en rejäl nypa salt.
Teaterpjäsen som en av er blev påmind om var "Den tatuerade änkan" - härlig pjäs av Lars Mohlin med Mona Malm i huvurollen.

18 kommentarer:

  1. Hon får veta ett den fantastiske mannen är systerns hemlige son ;)

    SvaraRadera
  2. Anonym6:12 em

    Systern hade mördat mamman, och hjältinnan i berättelsen, kvinnan, var uppfostrad i en hederskultur där det var en självklarhet att kvinnor skulle blodhämnas på sina mördade mödrar - och den försupna slarvern till syster var i själva verket bara en halvsyster i ett andra äktenskap, och modern var rik som ett troll och ägare till ett stort och framgångsrikt hotellimperium, med filialer i alla varma länder med stränder och vingårdar. Vad hade hon för val? Och killen sket hon i efter ett par dagar - han blev misstänkt för mordet, gripen och fälld mot sitt nekande. Vår kvinna lever än i dag livets glada dagar och har installerat konsertorglar i sina privata sviter på alla hotellen. Så tror jag det gick till

    // PE

    SvaraRadera
  3. Jag tror systern hann före...och fick telefonnumret.
    Fast - att en karl som inte vill ha en utan väljer en annan, skulle vara nåt att mörda för... näe, det kan jag inte heller tänka mig.

    Nu vet jag! Systern var transvestit - och skammen över att bli kär i sin syster utlöste ett akut och blint hat.

    SvaraRadera
  4. Anonym6:44 em

    Hon ville komma åt arvet efter modern.

    SvaraRadera
  5. Anonym6:44 em

    Hon ville komma åt arvet efter modern.

    SvaraRadera
  6. Anonym8:05 em

    Mordet har säkert inget med mannen att göra utan utlöst av ett gräl med systern om arvet.

    SvaraRadera
  7. För att få träffa honom igen förstås! Om han kommer på mammans begravning så kan man hoppas att han även kommer på mammans dotters (=systerns) begravning. Det är ju den enda länk hon har till honom.

    SvaraRadera
  8. Klart hon ville ha dejt på systerns begravning. Det fanns ju en härlig svensk film, Glada Änkan eller liknande.

    SvaraRadera
  9. Anonym8:56 fm

    Mord är ofta en familjesak, och systern fanns kvar ...

    SvaraRadera
  10. Anonym8:56 fm

    För mig är det för att hon hoppas på att mannen ska komma till systerns begravning så hon kan få kontakt med honom igen.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  11. Under begravningskaffet så hade systern kommenterat kvinnans intag av tårta och undermedvetet då menat att kvinnan var tjock och överviktig. Systern som var sååååå smal och fin skulle få igen för denna usla kommentar varför hon mördade henne. Kvinnligt tänkande, alltid tjock, fet o ful!!!!! Jag vet....

    SvaraRadera
  12. Teorierna skiftar! Det är kul! Men jag håller er på halster några timmar till!

    SvaraRadera
  13. Anonym11:44 fm

    Motivet till mordet på systern tror jag förblir okänt. Och mordet har ingenting med mannen på begravningen att göra.

    SvaraRadera
  14. Kvinnan (A) och systern (B) är enäggstvillingar och enormt lika varandra. A får reda på att B inlett ett förhållande med mannen och A mördar B för att ta hennes identitet i relationen med mannen. Vad A inte vet är att mannen och B pratat mycket om tvillingar och B har visat vad som skiljer systrarna åt........

    SvaraRadera
  15. haha, jag kan tänka mej att jag är påhitlig, när jag börjar ragga på hemmet :)

    SvaraRadera
  16. Anonym8:43 em

    Ibland är det skönt att ha fel.

    SvaraRadera
  17. Hejdlöst kul!:-) fast jag var inte så smart, förmodligen ska man tolka det positivt. :-)

    SvaraRadera
  18. Hejdlöst kul!:-) fast jag var inte så smart, förmodligen ska man tolka det positivt. :-)

    SvaraRadera