torsdag, januari 07, 2010

Det finns plus också med kyla!

Dag efter dag fortsätter det: vintervädret. Riktigt vinterväder. Lite lätt häpet konstaterar vi att det nyper i kinderna, kylan kryper in under ylletröjorna och (fusk)pälskragarna, snön yr oftast runt oss. Plötsligt är det ganska milt i luften när termometern visar -10.

Märkligt nog verkar det nästan som om vi glömt hur det är att ha vinter – såvitt man inte gett sig till fjälls, förstås, eller bor i riktiga Norrland. Men vi längre söderut, vi har vant oss vid gråbruna vintrar, fyllda av slask, korta blixtattacker med halka, och sedan det där gråbruna igen, det som ofelbart ger oss den typiska svenska vinterhyn: grågrönvit, lätt fnasig, med drag åt det lila hållet.

För länge sedan, innan det fanns färg-tv, när telefonnummer söktes i speciella kataloger av boktyp och hotellrum låstes med nycklar – ja laptopp var faktiskt inte ens ett ord – för så länge sedan, då vill jag minnas att det var kallt på vintern, i Barndomslandet. Kallt, och mycket snö. Vi blev ordentligt påbyltade för skidfärden till skolan. Vid något tillfälle var nysnön så djup att vi inte tog oss fram och blev gruvligt ängsliga, inte för att fastna i snön, utan för att vi skulle komma för sent.

Rödkindade blev vi. Men ingen förfrös sig någonsin, tror jag. Och så kommer jag på varför! Jo, det finns som bekant en solkatt i varje skärva.
Om det var riktigt kallt, i närheten av 20 minusgrader eller ännu värre, då upphörde ett annars tvingande påbud att gälla.
Man slapp tvätta sig i ansiktet – enligt teorin att det naturliga fett som huden producerat under natten skyddade mot kölden.

Det gjorde det kanske. Ingen förfrös sig, som sagt. Alldeles oavsett vad det berodde på upplevde vi ungar den uteblivna tvätten som ett härligt plus, mitt i alla vinterns minusgrader.
Fast på kvällen kom tvålen fram igen, förstås.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Visst är vi ovana vid att ha riktiga vintrar.. så sant.

    SvaraRadera
  2. Så sant - jag kommer inte ihåg att vi förfrös oss på den tiden. Trots svinkalla vinterdagar då snön var så djup att det var skidor som gällde för att ta sig till skolan...

    SvaraRadera
  3. Jag minns - men mest minns jag en vecka för ca 25 år sen då det var -30 varje dag... i februari.

    Jag har som vanligt bestämt mig för att låta vädret vara som det är. Desto ljuvligare blir det sen att kunna ta en promenad utan en kvarts påklädning först, eller sticka ner och handla utan att skrapa bilen i 10 minuter efter påklädningen...

    SvaraRadera
  4. Anonym6:58 fm

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Stämmer än idag, och man ska smörja sig på kvällen, precis samma gäller vid solandet på sommaren.. Annars blir det lätt sköldskada eller bränd kropp..

    SvaraRadera
  6. Mina ungar är så små att de sällan behöver tvätta sig i ansiktet med tvål över huvud taget. Själv låter jag bli morgonansiktstvätt redan vid betydligt mildare temperaturer än -20. Lite vatten kring ögonen för att få bort sömngruset räcker. Direkt lortig har man ju inte hunnit bli under natten ...

    Fler och fler slutar tvätta håret med shampo vilket låter som en dröm. Först blir man äckligare och äckligare i nån månad eller så, men efter det får håret en underbar, liksom automagisk balsamlenhet och man slipper för evigt besvär med kluvna hårtoppar och liknande.

    När jag blir eremit ska jag testa det där. Blir håret så snyggt som det sägs kan man ju sluta vara eremit sen.

    SvaraRadera