fredag, augusti 14, 2015

Fåglar på en gren ...

Undrar hur många gånger jag gått förbi utan att se dem, fram till igår? Hundratals, säkert. Och aldrig har jag lagt märke till fåglarna. Alldeles vanliga skator allihop, om man bortser från att en av dem verkar ha tappat sina stjärtfjädrar.

Det är en vägg på Jakobsbergsgatan, mitt i centralaste huvudstaden, som förvandlats till en sorts skatbo i brons av konstnären Mats Åberg. Vad som finns bakom de vackra grindarna vet jag inte, men det visar sig att de funnits på plats i tjugo år  ytterligare ett bevis för att man alldeles för ofta fäster blicken på trottoaren där man går fram, i stället för att höja hakan och ta in fler intryck. Ja, de är ju förvisso fler ovanför marknivån ...

Glad av sådan konst blir åtminstone jag, som dessutom har pippi på fåglar i största allmänhet. Att sedan två hela decennier kan gå innan jag får upp ögonen för verket som är så centralt placerat är förstås lite underligt, men här gäller som alltid: bättre sent än aldrig!

Vill du också tralla "för det satt i månen sken, två små fåglar på en gren"? Nu är de visserligen sex till antalet och syns förmodligen bättre i gatlyktans än i månens sken, men varför vara så petig?
Gå Biblioteksgatan in från Norrmalmstorg, sväng in på Jakobsbergsgatan och titta på väggen till vänster! Storstadens skator sitter på sin gren och väntar på dig!

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Anonym9:47 fm

    Ögonfröjd i ögonhöjd!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Ja men visst blir man glad?!?

    SvaraRadera
  3. Ska göra det nästa gång jag kommer till Stockholm. Tack för tipset!
    Ingrid

    SvaraRadera
  4. Tack! Hittade ditt fina inlägg när jag letade mer information om dessa vackra konstverk på nätet. Råkade på portarna vid besök i Stockholm i fredags och blev helt tagen.

    SvaraRadera