fredag, augusti 15, 2025

Övergång

Gula tomater på min balkong. En höstfärg, förvisso, men nog handlar det om sommarskörd?
Fem fredagsfrågor från Elisa Matilda  det skulle kunna vara ett hösttecken, eftersom hon hade lite ledigt för semester nyss, men jag väljer att inte se det så ... Hur som helst är temat "övergång" för dagens frågor.

  1. Vad känns mest nytt i ditt liv just nu? Kanske ingenting, faktiskt. Känner igen det mesta från förr!
  2. Vilken färg känns som mest ”du” just nu? Har fastnat för en dov grön ton, åt olivhållet.
  3. Vad är det första tecknet på höst för dig? För kallt för dopp i sjön!
  4. Vilken vana vill du ta med dig in i hösten från sommaren? Mer tid på balkongen, nu när jag möblerat om.
  5. Vilken höstrutin längtar du efter att återuppta? Träningen. Fast det har också varit skönt att "ha ledigt".
Copyright Klimakteriehäxan

torsdag, augusti 14, 2025

Till havs igen!

Det är något visst med att komma ut och möta Havet. År har gått sedan jag kunde ta mig ett dopp på vår ljuvliga svenska Västkust. Men har man sett på maken: härom dagen kom jag till Tylösand, och där hade jag aldrig förr varit!

Bred sandstrand, nästan folktom. Det var ju vanlig vardag, många semesterfirare har återvänt till jobbet. Vattentemperaturen var perfekt! Bara att hoppa i, låta kroppen gunga med, känna sältan medan solens sneda eftermiddagsstrålar förgyllde alltihop. Den hann nästan gå ner innan vi packade ihop!


Den där lilla utflykten från Halmstad (där vi befann oss på pingisläger) var en liten juvel som vi som var med verkligen visste att uppskatta. Så pass att vi satsade på en repris följande eftermiddag. Men då var bilden en annan. Vinden hade ökat och jag kände redan innan vi var framme att det kanske inte skulle bli något dopp för min del.

Nej, det blev det inte. Jag gick bara i med fötterna. Min respekt för vatten i rörelse är enorm, jag har varit illa ute tillräckligt många gånger för att inte utmana ödet igen, tänker att nästa gång blir den sista. Fast de andra i sällskapet hoppade i ...

Ja men då har jag alltså sett en klassisk svensk turistattraktion till. Fattades bara att Per Gessle kommit och hälsat oss välkomna till Tylösand, men just den stjärnan lyste med sin frånvaro. Han lär vara ute med Lena Ph. Det gick bra ändå. Och samtliga som badade kom upp igen, välbehållna.

Copyright Klimakteriehäxan

onsdag, augusti 13, 2025

I pingisvärlden

Tänk att den finns, jackan som har Svaret. 
Har varit med om något som inte jag upplevt på över sextio år. Jag har varit på "träningsläger". Det hände sig när jag var tonåring att jag fick åka med andra idrottsintresserade på en veckas intensiva sportövningar. Den gången hamnade jag i Kil (inte så långt från Barndomslandet) och deltagarna kom från olika idrotter. Jag fanns med i gänget bordtennisspelare.

Nu har jag, hör och häpna, gjort det igen. Fick höra talas om Tjejfestivalen, ett arrangemang i Halmstad som bl a Svenska Bordtennisförbundet står bakom. Evenemanget hölls för tredje gången i år, med nästan 170 anmälda plus tränare och administratörer. Flickor/kvinnor/tanter från sju år och uppåt i alla stadier av skicklighet inbjöds att komma och köra hårt i nästan fem hela dagar. Anmälde mig, fick plats. I går kom jag hem. 

Detta konstverk skapades i samband med en stor tävling
2019. Under ledning av Modesty Sofronenkoff och Marie
Gerhardsdotter-Bloemer fick Halmstads invånare måla
racketar och de sattes sedan ihop till detta stora konstverk!
Och hur var det då? Kul! Jag var varken äldst, fetast eller sämst, vilket kändes bra. Men jag kan säga att den träningsvärk jag haft i mina ben inte är något man önskar sig, även om man vet orsaken och att effekten på lång sikt förhoppningsvis är bra. Det blev helt enkelt några fina dagar!

Ta bara detta enkla faktum att man får äta fyra hotellfrukostar. Bra käk över huvud taget, energiska och engagerade tränare/ledare som till och med sig lär sig adepternas namn trots att de aldrig förr sett tjejerna och kanske aldrig kommer att se dem igen. Och så massor av bollande, förstås.

Bifogar bild på mitt deltagarkort.
Så ni vet att jag inte ljuger ...
Bäst av allt ändå: nya roliga bekanta, både att spela pingis med och att umgås med. Fast ni vet hur det är, alltid: det bästa med att resa bort är att det är så skönt att komma hem igen. Så även denna gång, förhoppningsvis som en gnutta bättre pingisspelare med några nya vänner.

Detta plus en så gott som obetvinglig lust att shoppa på kinesiska Temu, något jag sagt att jag aldrig ska göra. Men det är där de finns, plaggen som förklarar varför man inte lyckas som pingisspelare (bilden överst). Skälen är glasklara: 60 procent av missarna beror på racketen. 26 procent är bollens fel. Bordet orsakar 13 procent av misstagen. Men 1 procent får jag faktiskt stå för själv, vare sig jag vill eller inte.

Copyright Klimakteriehäxan

tisdag, augusti 12, 2025

Till havs

Fisk och fiske är temat för tisdagstrion. Skriv-Robert bestämmer! Här kommer tre snabba:

"Den gamle och havet" (The Old Man and the Sea) av Ernest Hemingway är väl oundviklig. Gubben får fisk, en stor en, men det är inte enkelt att "landa" den.

"Ålevangeliet" är en speciell historia.  Man lär sig mycket om ålar och får en omgivande berättelse. Patrik Svensson skrev och har inhöstat massor med beröm för boken. Jag tyckte det var rätt så intressant men blev inte stormförtjust.

"Öppet hav" av isländske Einar Kárason börjar på en fiskebåt, fast hårt väder omöjliggör fiske. Det blir en tragisk olycka i stället, men en person överlever mot alla odds. Helt fascinerande historia hämtad ur verkligheten.

Copyright Klimakteriehaxan


söndag, augusti 10, 2025

Solfjäder för alla storlekar

En enda solfjäder har jag som aldrig tagits ut ur sin förpackning, men den väntade i mina gömmor. Den är ganska liten, gjord i bambu och papper och är väldigt japansk! Den kommer nämligen från Uniqlo, klädjätten som erbjuder basplagg till rimliga priser men ändå i bra snitt och kvalitet (tycker jag).

Är osäker på om jag köpt solfjädern i den stora butiken i det som förr hette Sverigehuset vid Kungsträdgården  eller om det är en reklampryl som jag rent av fått där, alldeles gratis? Snygg tycker jag i alla fall. 

Må vara hur som helst med dess ursprung: det är en fungerande solfjäder och det skriker inte REKLAM om den även om den naturligtvis är en marknadsföringsgrej. Enda kruxet med Uniqlos kläder är att de oftast inte funkar för riktigt stora människor (det finns plagg för både barn, damer och herrar), men vad solfjädern beträffar funkar den för folk i storlek från XS till XXL!

Copyright Klimakteriehäxan

lördag, augusti 09, 2025

Veckans mening – om sex

Finns det en mening som står ut i all text man läst den senaste veckan? Svaret är väl alltid ja, fast sedan gäller det att minnas vad det var man läste och var det stod någonstans ... Det är Skriv-Robert som leder jakten på Veckans mening. Min återfanns denna gång i ett reportage i Dagens Nyheter om mannen som kvalat in i Guinness rekordbok men tackat nej till den noteringen. Han skulle med sina språkkunskaper nämligen ha listats där, men tycker inte att man ska räkna på allt. 

Man mäter inte kärlek, man tittar inte på klockan när man har sex.

Copyright Klimakteriehäxan

fredag, augusti 08, 2025

Visst vill jag ha en hund!

Det händer att jag tänker att jag skulle vilja ha en hund. Har ju fina minnen av ljuvliga vovvar som funnits i utkanten av mitt liv. Men jag vet förstås också att det är som att skaffa barn: man går in i en relation som betyder ansvarstagande, en många förpliktelser och dessutom vissa kostnader. 

Alltså skaffar jag ingen hund, inget djur över huvud taget. Jag vill inte gå upp i mörka vintermorgnar eller rakt ut i ett störtregn för att min pälskling är kissnödig. Och jag är tveksam till att hunden trivs på hundhotell även om det ser ut att vara perfekt ordnat. Så resandet blir ännu mer begränsat än det redan är.

Ännu ett skäl mot att gå in i rollen som matte är kanske det tyngst vägande: hundar har, lika lite som vi människor, evigt liv. Som hundägare riskerar man att stå inför faktum: ditt djur är inte längre en frisk varelse, en obotlig sjukdom har slagit till. Ingen veterinär i världen kan hjälpa. 

Då ska den där sprutan fram. Den avslutar definitivt djurets lidande, men den får också stor effekt på hussar och mattar. Har sett det gång på gång (gäller förstås katter också). Det gör fruktansvärt ont och tomheten och sorgen vill liksom inte gå över, saknaden efter den där mjuka nosen, de snälla tassarna, blicken i ögonen som följt varje steg ... en känsla jag gärna avstår från.

Jag har några hundsorter jag tycker mer om än andra. Som barn drömde jag om en Westie, en West Highland White Terrier. Sedan ville jag ha en Sankt Bernhardshund som jag skulle kalla Leopold King Size men jag hade bestämt smeknamnet: Loppan. En pointertik är den jag haft längst och mest intim relation med, en helt underbar hund som dog i en olyckshändelse. Över fyrtio år har gått, jag tänker på och saknar henne än!

På Youtube översvämmas jag av videosnuttar med hundar, det kan vara de gulligaste, de smartaste eller, ve och fasa, de övergivna/misskötta som måste räddas. Upptäcker att jag kan sitta och titta på dem jättelänge! Men mitt hjärta klappar också för taxar, helst strävhåriga. Brukade för många år sedan vakta Sara som jag vanvördigt nog kallade för "Rusande limpan" för det var så hon såg ut när vi var ute på promenad i rask takt ... 

Nu har jag hittat en ny hund jag verkligen skulle kunna tänka mig att ta hem. Den behöver inte lära sig vare sig att "gå fot" eller säga till när den måste få gå ut. Den skäller inte. Mina sovmorgnar blir inte avbrutna. Ingen försäkring krävs, veterinärkostnaderna blir av allt att döma noll kronor. Jag behöver inte ens investera i koppel, matskål eller speciell säng.

Taxen är gjord i keramik av Anniki Andersson och finns att adoptera för hugad matte/husse på Galleri Hantverket på Götgatan här i Stockholm. Det finns en hel kull, man kan välja lite olika färger och mönster. Hunden är len och trevlig att stryka över ryggen och skulle definitivt inte bli till besvär, men mysig att vila ögonen på. Och priset? Just den på bilden kostar 6000 kronor. Det är mycket mindre än vad en äkta valp skulle kosta, en tydlig win-win-situation, så egentligen är det väl bara att slå till?

Copyright Klimakteriehäxan

torsdag, augusti 07, 2025

Sista språklektionen

Se nu tittar den fram igen, solen, efter att ha hållit sig rätt så mycket i skymundan några dagar, jagad av molnen högt där uppe i det vi vill kalla "det blå" även när färgen är envist grå. Kanske behöver man sin solfjäder i dag igen?

Men innan jag ger mig ut läser jag i dagens Dagens Nyheter om Ioannis Ikonoumo som talar trettiotvå språk och hela tiden lär sig nya. Språk är också vad han arbetar med, som översättare i EU:s högkvarter i Bryssel. Grekiska är hans modersmål men sedan har han alltså plockat upp det ena efter det andra. Senast har han ägnat sig åt indianspråk från Latinamerika som quechoa, vilket man talar i Peru och Bolivia.

Fast på den långa listan över språken denne polyglott (mångspråkig människa) behärskar saknas i alla fall än så länge ett: solfjädersspråket. Vi håller oss kvar i språklektionernas värld, fortfarande med "glosor" från 1800-talet. Det här är tredje och sista "lektionen". Tänk ändå vad man kan uttrycka med hjälp av en solfjäder!

  • Att elegant hålla ut den öppna solfjädern mot samtalspartnern: Välkommen.
  • Att peka på en stol med stängd solfjäder: Sitt bredvid mig.
  • Att trycka en stängd solfjäder mot höger axel: Jag avskyr dig.
  • Att upprepade gånger låta den stängda solfjädern falla halvt öppen in i vänster hand: Inte ett ord till.
  • Att gömma vänster handflata med en öppen solfjäder hållen i höger hand: Håll det  hemligt.
  • Att flera gånger peka mot pannan med stängd solfjäder: Är du galen?
  • Att placera den stängda solfjädern mot höger öra: Jag lyssnar på dig.
  • Att hålla den stängda solfjädern mot höger tinning: Sluta vara svartsjuk.
  • Att lägga den stängda solfjädern i vänster hand: Jag förstår dig inte.
  • Att flytta solfjädern snabbt från hand till hand: Jag är mycket orolig.
  • Att lätt slå med stängd solfjäder mellan fingrarna på vänster hand: Vi måste avbryta vårt samtal.
  • Att hänga en stängd solfjäder från höger hand: Adjö, hej då!

Tvingas förstås inse att hur kul det än må vara med ett nytt språk är det i det här fallet ändå exempel på värdelöst vetande, ren kuriosa. För vad hjälper det om jag kan sända alla möjliga signaler med min solfjäder  jag vet ju ingen jag kan skicka mina meddelanden till!

Tror att nutidens samtal, hur knepiga de än kan vara, ändå är att föredra. Även om en viss risk att bli missförstådd kan kvarstå ... för att inte tala om när mobilens "auto-correct"-funktion oombedd griper in och förvandlar ens sms till obegripligheter ...

Om du, trots den varma sommaren och inte minst min intensiva kampanj, fortfarande inte äger en solfjäder kan jag tipsa om att H&M har riktigt fina för en hundralapp (och förr eller senare kommer du att behöva en). Den på bilden kommer därifrån, Dottern har just fått den i födelsedagspresent av sin moder, solfjädersfantasten. Presenten uppskattades.

Vit och olivgrön, färgen inte exakt som på fotot dock.
Copyright Klimakteriehäxan

onsdag, augusti 06, 2025

Balkongliv

Hade tänkt på saken ett tag, utan att komma till skott. Men så en dag hände det: jag möblerade om på vår lilla balkong. Där samsas krukor och blomlådor, ett hopfällbart bord, en liten soffa, en (inomhus) ratad Ikea-fåtölj och några pallar. Trångt, men ytan växer ju inte, bara att anpassa sig och göra det bästa möjliga av balkonglivet. Även om man just nu gärna stannar inomhus eftersom sommaren lyser med sin frånvaro, hoppas den blir kortvarig!

Det jag ville uppnå var lite längre soltid, för den där fåtöljen (i vilken jag gärna sitter och läser) hamnade där den stod innan tidigt i skugga när solen reser västerut. Nu lyckades jag ändra på det och ge både mig och tomaterna lite längre stund i ljuset. Väntar ivrigt på att få skörda! En gul sort på plantan till vänster och till höger ska det bli Black Cherry. Kan bli en fröjd och en njutning för en enkel balkongbonde.

Black Cherry-tomater i vardande!
Copyright Klimakteriehäxan

tisdag, augusti 05, 2025

Ungerskt i min bokhylla

Från Östeuropa ska böckerna som tar sig in i tisdagstrion komma denna vecka, så har Skriv-Robert bestämt. Jag väljer tre verk med ungerska upphovspersoner. 

"Glöd" av Sándor Márai är en roman som blickar tillbaka på en vänskap som tar slut i ett svartsjukedrama. Boken följer två män som stått varandra nära under lång tid. Men när den ene gifter sig förändrar kvinnan deras relation ända in i grunden, och läsaren dras in i konflikten som utspelar sig på flera plan. 

Magda Szabós roman "Dörren" handlar om en lovande författare och hennes relation till en äldre dam som försöker hjälpa till i hemmet så att det ska bli mer tid för skrivande för den yngre, kreativa kvinnan. Förhållandet dem emellan blir väldigt speciellt. Hemhjälpen vill bestämma hur huset ska skötas, det blir konflikt så klart. Hon är effektiv men hemlighetsfull. Ingen släpps in genom hennes egen dörr, men till sist får författarinnan komma in ... En originell roman med porträtt av två starka men väldigt olika kvinnor.

Den ungrare som senast fick Nobelpriset i litteratur är Imre Kertesz, som belönades 2002. "Mannen utan öde" är väl hans mest kända verk och anses också ha en stor del i att han fick priset. Handlar om en judisk pojke som hamnat i ett av nazisternas läger under Förintelsen. Pojken är fjorton år och kämpar för sin överlevnad. Krävande läsning.

UPPDATERING: HUR KUNDE JAG GLÖMMA "DEN STORA SKRIVBOKEN" av Agota Kristof? En helt otrolig läsupplevelse. Författarinnan föddes i Ungern men skrev på franska och bodde i Schweiz efter flykten från Ungern 1956. Hennes debutroman var just den här, den kom 1986 och jag kan bara lyckönska den som har den oläst. Handlar om två tvillingpojkar som ska räddas undan kriget och hamnar hos sin mormor som egentligen inte bryr sig ... sedan vindlar historien sig fram och stundtals blir man lätt förvirrad men vill hela tiden veta mer: vad är det egentligen som händer och varför? Boken blev en internationell succé. Läs den!!!

Copyright Klimakteriehäxan

måndag, augusti 04, 2025

Plats i korsord för en solfjäder!

Löser korsord i morgontidningen. Det hör till, framför allt på helgerna: på fredag blir det Kors & Tvärs i Svenska Dagbladet och Nutidskrysset i Dagens Nyheter. Lördagskrysset bjuder SvD på dan därpå, och så blir det DN:s Söndagskryss att runda av veckan med ... 

Hittar nyckelordet "Ger solfjädern?" i ett av de där kryssen. Fjorton tomma rutor väntar på att bli ifyllda. Hinner tänka att det är kul att solfjädern dyker upp även i ett sådant sammanhang innan jag kommer på lösningen. Svaret är "Ansiktsdrag". Så roliga kan korsordsmakare vara!

Roligt är det också att ha ett helt gäng fina solfjädrar. Den ni ser här nedan är en av mina mer diskreta men en sak är klar: rätt använd ger den "ansiktsdrag", det är alldeles korrekt! Och det ska ni veta att det är inte alla gånger som jag är helt överens med korsordstänket när jag ger mig i kast med de tomma rutorna. Men den här gången hänger jag med!

Copyright Klimakteriehäxan

söndag, augusti 03, 2025

Veckans bild är tecknad

Har du någon gång undrat hur världens godaste macka ska vara beskaffad? Här ska du få svaret. För det finns ingen bättre smörgås än den som breds med smör på ett rostat ljust bröd. Som pålägg skivad mogen avocado och så lite flingsalt ovanpå. Mycket enklare kan det väl inte bli? Fick en sådan till frukost i dag, underbart!

Konstnären själv.
Inte vet jag när, men någon gång måste jag ha dragit det där "receptet" när äldsta barnbarnet varit i närheten. För nu har han  för första gången  förärat mig en teckning värd namnet. Och på den står vad den föreställer: "Farmor äter avokadomacka". Rätt stavat, märk väl! Detta barn älskar bokstäver, nu när han är fem har han redan kunnat läsa i två år och hans intresse för Alfapet är väckt. Kan dessutom lösa lite korsord när tillfälle ges. Undrar vad det ska bli av honom ... hoppas innerligt att lusten till språket håller i sig.

Den gångna veckan har jag alltså tillbringat i Barndomslandet med hela familjen. Bad, bärplockning, kurragömma, roliga böcker, skogspromenader, grillat, tårtkalas. Så härligt! Och därmed ganska lätt att hitta fem foton till Veckans bild, som Åke initierat som söndagsämne för oss bloggare.

Eftersom Dottern i dagarna fyller år men väljer att fira den med kompisar i stället för med oss i familjen passade vi på att göra en födelsedagstårta till henne, jag vill ju gärna göra det när någon av mina käraste lägger på en årsring. En sockerkaksbotten är självklar, men sedan var den stora frågan: jordgubbs- eller hallon på toppen av den vispade grädden?
Dottern valde hallon, och för att vara på den säkra sidan gick hon ut tidigt på morgonen och plockade dem själv ... Garneringen fick jag förstås förnämlig hjälp med. Riktigt god blev den också!
 
"Självplock" av jordgubbar är en annan återkommande programpunkt när vi samlar familjen i Barndomslandet. I år var bären visserligen dyra och inte ens superfina, men det är ju ändå ett litet äventyr och man kan peta i sig rätt många medan man är på väg att fylla sin lilla hink ... det gäller både stora och små!


 Baddags: pappa, barn, farmor. Dottern tog bilden.
Copyright Klimakteriehäxan

lördag, augusti 02, 2025

Just nu i augusti

Hej och välkommen augusti! Har tagit mig för att göra en liten lägesrapport när det är dags för månadsskifte. På fem punkter gör jag nedslag. Har inte hunnit med så många än, men tänkte att det skulle bli en vana  därtill inspirerad av bloggen Kulturkollo.

Just nu läser jag "Vrålstark & skiträdd", Marie Göranzons livsberättelse. Men jag har också börjat ännu en omläsning av Selma Lagerlöfs "Kejsarn av Portugallien", inspirerad av att ha sett den i teaterversion på scenen i Berättarladan i Sunne. Det är en helt fantastisk roman, och ändå av det mindre formatet.

Just nu lyssnar jag på romanen "Fallvatten" i bilen tillsammans med Maken. Det är något så originellt som en svensk katastrofhistoria, av Mikael Niemi. Dramatisk! Författaren läser själv.  
På promenad har jag sällskap av Karolina Ramqvists "Bröd och mjölk", en betydligt stillsammare historia, och undrar om jag skulle vilja ha risgrynspudding? Den maträtten är viktig i boken!

Just nu tittar jag på tv-serien "Bergerac" (SVT Play). Sex avsnitt, upplösningen är nära i denna polishistoria om kommissarien med personliga problem såväl i familjen som med missbruk (de verkar numera alltid ingå), körigt på jobbet och en kombination av mord och kidnappning ... underhållande men långt ifrån omistligt.

Just nu njuter jag av en tystnad och ett lugn som inte alla stora städer kan erbjuda. Stockholm kan.

Just nu längtar jag efter lite fler dopp i sjön. Vill verkligen inte att sommarvädret ska vara slut! Tror inte att det är det heller. 

Om du hänger på och vill dela med dig av en snabbis om dagsläget så här i inledningen av den nya månaden kan du väl berätta det  med länk   i en kommentar här nedan?

Här står han, Kejsarn av Portugallien, på bryggan och väntar på att hans
dotter ska komma med båten. Del av miniatyrlandskap som finns att se i
Berättarladan i Sunne,  där Västanå teater spelar sin version av Selma Lagerlöfs
historia hela augusti. Landskapet är ett härligt konstverk gjort av Per Furå och
Marianne Skagerlind Furå.
Copyright Klimakteriehäxan

Veckans mening – om kvinnors utseende

Visst finns det väl alltid en mening man nyligen läst, en mening som stannat lite extra kvar i minnet? Den kan vara briljant formulerad, jätteklok och tänkvärd eller varför inte rolig? Skriv-Robert är den som  leder jakten på de där fynden. Meningen jag utser till Veckans är i alla fall inte snäll, men den kan absolut uppfattas som sanningsenlig. Det är Ed McBain som låter sin (manlige) huvudperson i romanen "Dröjaren" (He Who Hesitates) beskriva en kvinna han råkar få syn på. I det här fallet ser läsaren definitivt vad han ser, detalj efter detalj ... 

Han såg på hennes rygg när hon gick tvärs över lokalen och tänkte att en del kvinnor inte hade någonting alls, de hade inte vackra ansikten och inte snygga ben och inte skapliga bröst och till och med bakifrån såg de mest ut som lastbilschaufförer.

Copyright Klimakteriehäxan

fredag, augusti 01, 2025

Sådan blev sommaren

Blir det ännu ett äppelår? Daggen (eller regnet) får karten att se ut som något
hovjuveleraren har skapat ... Klicka för större bild, det lönar sig!
Elisa Matilda är tillbaka vid datorn igen efter ett sommaruppehåll. Det har resulterat i fem pinfärska fredagsfrågor, med fokus om den tid som just varit!

  1. Vad var du orolig för i början av sommaren som inte blev något alls? Myggor och bromsar, knott och fästingar. De har lyst med sin frånvaro, saknade av ingen.
  2. Vad har du unnat dig mer av än vanligt? Tror det sanna svaret är vin. Till god mat.
  3. Vad har varit sommarens vackraste utsikt? Barnbarnen på stranden vid viken i Barndomslandet. Den utsikten är fin även utan barnbarn!
  4. Vad har du fått nog av den här sommaren? Trettio graders värme. Jag nöjer mig med lite färre.
  5. Vad gav/ger dig verklig vila i sommar? Några fina kvällar som tillåtit (lättlagad) middag på verandan i Barndomslandet. Fågelsång, dopp i sjön.
Copyright Klimakteriehäxan