onsdag, juni 27, 2007

Igår var det dagen BG

Varje sommar oavsett väder och vind inträffar dagen BG.
BG som i Billiga Gubbar.
I år inföll den i går.
Från att ena dagen ha tvingats konstatera, att kilopriset på egenhändigt plockade jordgubbar var 38 kronor kilot står jag på Ica mitt i huvudstaden och ser den stora lappen:
Svenska jordgubbar 10 kronor litern.

Detta är Skylten som visar entydigt och klart mot Sylten.
Visst, det finns ingen regel som säger att varje husmor ända in på 2000-talet måste sylta och safta.
Men det går inte att komma ifrån, att den sylt man kokar själv blir godare och dessutom vet man lite bättre vad man har i den, även om ett och annat okänt ämne förmodligen slinker med. Kanske lika bra att inte veta. För, som sagt, gott blir det.

Alltså utbröt bärrensning och burkdiskning och kokning med tillhörande omrörning och skumning.
Vackert klarröd fyller sedan sylten burk efter burk, som ställs upp och ner för att svalna – då blir det vacuum, nämligen, och godiset mera hållbart.
Har man sedan tid och lust kan man göra små söta etiketter och påminna om hur det verkligen gick till, på 50-talet eller så.

För att ytterligare understryka hur duktig jag nu varit tänker jag också dela med mig av en för all del inte exklusiv insikt, men ändå ett tips som inte alla verkar känna till:
Jordgubbssylten blir allra godast, och lite mindre söt, om man tar lika mycket rabarber som gubbar. Saften av en citron kan man också slänga i.

Förresten, en helt annan sak: ”självplock” – är inte det ett väldigt konstigt ord?

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Heja för såna härliga ord! Självplock - självspillan... :) Fast jag ägnar mig mycket åt stjälplock när jag plockar gubbar...

    Kokar dock ingen sylt sen min kompis gjorde det och stack iväg på konsert 6 mil bort. Mitt under konserten avbröt de och frågade efter henne - brandkåren höll på att ta sig in i hennes kök...
    Det gick bra - sånär som på spis och fläkt och massor av jobb i flera veckor med att få bort den brända sockerlukten.

    SvaraRadera
  2. Anonym6:15 em

    Lata jag köper frysta på vintern för 11 kronor litern.

    SvaraRadera
  3. Anonym8:41 em

    Oj, Du är jätteduktig!!!
    här har dom oxå extrapris på jordgubbar (varför heter dom så egentligen.... skumt namn Norge kallar dom för jordebär), och rabarber har jag fått av en jobbkompis. jag som inte kan detta med att göra egen sylt blev inspirerad och tar gärna och gör som du, fast lite mer tips emottages tacksamt! =)

    SvaraRadera
  4. Jag kokade sån där sylt på rabarber och jordgubbar förra helgen. (2 lådor för 25, det är billigt här) Har aldrig gjort det förut, fick bara ett infall och hittade receptet på ICA:s hemsida.

    Håller med om självplocket, det låter som en neurotisk företeelse.

    SvaraRadera
  5. Åsa - recept finns alltså på Ica, tack Ingela, fast jag inte hittar det. En variant har DN på http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=27139
    men där är det ännu mer rabarber, fast det blir säkert också bra! Och ja, en av de stora fördelarna med att koka lite sylt är att man känner sig lite duktig...

    SvaraRadera
  6. Och Bloggblad - jag förstår dej. Själv fick jag besök av brandkåren, med rökdykare och allt, när jag råkade bränna vid julskinkan en gång vid midnatt den 23 december...

    SvaraRadera