lördag, april 13, 2013

Nytt för i år och i vår

Jag försöker vänja mig vid en ny dator. Ska det nu behöva vara så märkvärdigt?
Ja, uppenbarligen.
Min nya laptop av 2013 års modell skriver ord jag aldrig sett, vägrar hitta mina bilder, gömmer ständigt mina ikoner till förmån för något annat budskap som jag inte vill ha, i alla fall inte just där och då.

Visst inser jag att det är lite tålamod som krävs, men det har aldrig varit min bästa gren. Naturligtvis ska jag vänja mig också vid den här maskinen - människan har ju anpassat sig till större nymodigheter, tänk bara på när man uppfann hjulet, fick elektrisk ström eller kontaktmöjlighet via telefon!

Betrakta härmed denna lilla blänkare som en ren övning. En vacker dag kanske vi ingår i en lycklig och harmonisk förening, min lilla pc och jag. Bara att bita ihop. Tills vidare kan jag glädjas åt att den är vit (min gamla svart). För om det är något man längtar efter så här års är det ljusa färger, på allt från mat och kläder till datorer!

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. visst är man lite trög

    Minns tiden vi hade EN dator i familjen och varje gång jag satte mej där, hade någon ändrat utseendet totalt i bakgrunden och flyttat på ikoner, svårt att hitta...

    SvaraRadera
  2. Nu är ju en dator/iPad/smartphone så otroligt personlig. Lånar man någons, är det nästan som låna någons handväska... vilket man inte gör.

    SvaraRadera
  3. Ja eller tandborste rent av ... Men jag ska bita ihop och bli vän med den här också - har varit supernöjd med den förra men den är över sex år gammal och började låta konstigt, så det kändes inte riktigt pålitligt längre (som om jag har nån sorts nobelpristeori lagrad här, det har jag förstås inte så det borde inte vara så viktigt om nåt försvinner men ändå).

    SvaraRadera
  4. Anonym4:39 em

    Så modig du är! Själv håller jag fast vid min gamla och välkända variant tills den - eller jag - drar sista sucken. Jag anser oss ha ett ´perfect mariage´ - och jag är av den trogna sorten.

    Fattas det inte ett `r´i ´betrakta´ i sista paragrafen av din blogg - eller läser jag fel?
    ´Betrakta`är ju en uppmaning. Och jag fattar inte vad jag ska betrakta i det här fallet.
    Och inte förstår jag heller riktigt vad ´blänkare´ betyder.
    Jag måste kanske uppdatera min hjärna?

    Jag är själv ruskigt dåligt utrustad då det gäller tålamod.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  5. Kära Kulsprutan - du läser alldeles rätt. "Blänkare" är väl det som ställer till det. Journalistslang, inser jag, för en kort textsnutt av notistyp. Som du just betraktat!

    SvaraRadera
  6. Anonym11:21 fm

    Tack för förklaringen!
    Så otroligt dumt av mej att ens komma på tanken att du skulle ha skrivit fel på något sätt. Jag läste helt klart med "feta ögon" och hjärnan på ´tick-over-mode´.
    Ska försöka skärpa mej :o)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  7. bosse313:46 em

    Generationsskifte är inte det lättaste tex i datorvärlden. Min nuvarande är nog 5-6 år, och jag är förberedd på kraschen. Vis av dåliga erfarenheter har jag matat en extern hårddisk tämligen regelbundet. Så visst kan jag klara krisen med några jobbiga dagar. Men jag håller tummarna för att det funkar ytterligare ett tag.

    SvaraRadera