måndag, januari 25, 2016

Hör du, radiolyssnare ...

Med anledning av min krönika på News55 om det tilltagande oskicket att tilltala folk med "ni" i stället för "du" blev jag inbjuden att prata om just det i radio. Det skedde denna måndag, programmet heter P4 Extra och programledare är Erik Blix. Som representant för den yngre och mer ni-vänliga generationen fanns också språkvårdaren Lotta Ederth i studion. (Erik Blix bekände sig höra hemma på min sida i debatten ... men det hör man inte i radio).

Vill du lyssna så har du länken här och nu. Inslaget är strax under sex minuter.
Det är hur som helst jättekul att ha fått så många reaktioner på en text! En speciell Facebook-grupp har också kommit till i samband med detta – kolla in Stoppa Niandet, gå med om du är FB-användare och håller med mig!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Skönt att höra att vi som inte vill bli niade tycks vara i majoritet.
    Minns alla förfärliga omskrivningar som folk använde för att slippa välja tilltalsord. Mötte en granne, när jag kom hem från sjukhuset, som sa: det ses lite blekt ut.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. "Det ses lite blekt ut" - det var faktiskt en 10-poängare!!!! Svårslagen! :-D

    SvaraRadera
  3. Hade du sett grannens servila bugande och skrapande med foten, hade du gett 10,5 poäng!
    M

    SvaraRadera
  4. har en del vänner och bekanta... som inte är födda i Sverige, alla är inte bekväma med duande.

    SvaraRadera
  5. mindre demokratiskt säga ni, nej ♥

    SvaraRadera
  6. Hannele - att bli bekväm med ett svenskt "du" måste vara tämligen enkelt jämfört med allt annat man måste anpassa sig till när man kommer hit. Och om du kollar historiskt är det långt ifrån jämbördigt att kalla någon för "ni".

    SvaraRadera
  7. När jag jobbade i Tyskland, tyckte jag inte om allt niande - det resulterade i att de två jämnåriga tjejerna jag jobbade med, lade bort titlarna både med mig och varandra, vilket de tyckte var en lättnad.
    Jag kommer aldrig att acceptera niandet!
    M

    SvaraRadera
  8. Klimakteriehäxan, tänker på högutbildade som bott här länge... men har en annan bakgrund och mer respekt för äldre.

    Själv skulle jag inte rätta en ung artig expedit om hen säger "du" till mig - då skulle jag framstå ännu tantigare.

    SvaraRadera
  9. borde ha skrivit:
    Själv skulle jag inte rätta en ung artig expedit om hen säger "ni" till mig - då skulle jag framstå ännu tantigare.

    SvaraRadera
  10. bara jag inte blir kallad tjej

    SvaraRadera