måndag, maj 06, 2024

SELFIE om jobbet

Att ha ett jobb är viktigt, livsviktigt. Då är det förstås också betydelsefullt vad man gör. Är det ett arbete man önskat sig eller är det något man tvingats till? Vi som inte längre är aktiva eller eftertraktade av arbetsgivarna kan se tillbaka: hur blev det egentligen? De flesta av oss saknar kanske inte själva arbetsuppgifterna, men det blir ett tomrum efter de sociala kontakterna, fikastunderna, hur-har-du-det-själv-då-praten. Här kommer veckans sex SELFIE-punkter, samtliga hämtade på arbetsmarknaden, så att säga:

1. Hur tidigt i livet visste du vad du ville bli? Väldigt tidigt. Det började med författardrömmar, skruvades sedan om till journalist (lite mer realistiskt ...).

2. Fanns det en förebild som påverkade ditt yrkesval? Kanske Barbro "Bang" Alving, journalistisk legendar. Tacklade alla ämnen, orädd, skrev mycket bra. 

3. Har du fått sparken någon gång? Ja. Efter mindre än ett halvår på gratistidningen Stockholm News som startade på hösten 1999 såldes den för att sedan snabbt gå i graven. Och all personal blev av med jobbet. Jag var en av dem.

4. Hur ofta har du bytt jobb? Egentligen aldrig, men jag har gjort många olika saker i min bransch, mestadels men inte alltid för en och samma arbetsgivare. Tror det är viktigt med variation om den är möjlig.

5. Skulle du välja samma yrke igen om du fick chansen? Ja. Troligen i alla fall ...

6. Skulle du rekommendera unga att gå i dina fotspår? Nej. Båda mina barn är visserligen duktiga med språk och skulle med lite ansträngning bli duktiga journalister, men det är faktiskt inga vidare framtidsutsikter i den världen i dag om man inte i en och samma person råkar bli den sublima kombinationen av Filip och Fredrik, eller kanske av Jan Guillou och Leif GW Persson ... det skulle dock, i båda fallen, bli en helt olidlig typ!

Och härmed har vi tagit ett stort kliv från kenneln där vi tillfälligt vistades förra veckan, eftersom temat då var människans bästa vän hunden. SELFIE-bidrag dök upp i en jämn ström från Hannele MrsCalloway, IngridGerdPaula ProfessorDeutschLitenherreKinaBP, Åke, Mia, Margaretha Femfemman Susjos, Anki, HannaNettanKraka. 

Och för att underlätta, här är de sex punkterna: 1. Hur tidigt i livet visste du vad du ville bli? 2. Fanns det en förebild som påverkade ditt yrkesval?  3. Har du fått sparken någon gång?  4. Hur ofta har du bytt jobb?  5. Skulle du välja samma yrke igen om du fick chansen? 6. Skulle du rekommendera unga att gå i dina fotspår? Skriv långt eller kort, skriv som du har lust!

Copyright Klimakteriehäxan

32 kommentarer:

  1. Ny fin vårvecka, ny selfie, härligt!
    Sonen åkte säsongens sista skidtur igår:

    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/05/jobb-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är hemlighetsfull - vi får inte ens veta vad du haft för yrke?!?

      Radera
  2. Veckans SELFIES kommer här

    https://sainioventil.blogspot.com/2024/05/selfie_6.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att du väljer att "ventilera" med en SELFIE igen! Folk i serviceyrken är guld värda!

      Radera
  3. Anonym1:31 em

    Intressant jobb du har haft. håller med Barbro Alving var så duktig, intressant.
    Ser att du skrivit böcker. Yngst är ett handikapp, verkar kul, läser lite här ,-)
    Ja nu har jag lagt in min Selfie ,-)
    Http://litenherre.blogspot.com
    Primrose -)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bäst om man får välja inriktning alldeles själv, förverkliga drömmar! Och chokladfabrik - bara en sån sak!!!!!

      Radera
  4. https://femfemman.blogspot.com/2024/05/selfie-om-jobb.html
    Kul ämne, som vanligt. Och visst, journalist ingick även i mina drömmar ett tag. Samt i min ena dotters. Hon jobbar som inköpare på ett stort försäkringsbolag... så det blev ingen journalist av henne heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lärare var ett jobb man "skulle" vilja ha, det förväntades av mig som barn, endera det eller sjuksköterska ... Bra att jag inte blev varken det ena eller andra, men lärare som brinner för jobbet så som du verkar ha gjprt borde ha medalj! (och bättre betalt)

      Radera
  5. Inlägget om mina yrkes(bort)val finns på plats nu.
    https://bastmattan.blogspot.com/?m=0
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste ditt 15 år gamla inlägg, du har verkligen funderat över karriären!

      Radera
  6. Mitt inlägg klart. Jag hade nog blivit en dålig journalist, som fyllt hela tidningen själv! https://guldkornitillvaron.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många strängar på din lyra! Tror du varit en stor tillgång för dem du jobbat med.

      Radera
  7. Än en gång fantastisk intressanta å utmanande frågor, som dock inte alltid är så lätta att fatta sig klort till.....
    Idag kommer nog svaren att spreta rejält tänker jag, hur som haver, her i come!
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/05/jobbet.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flyttar man mellan flera länder blir det förstås nödvändigt att byta jobb också, för de flesta i alla fall. Bra att du stått på dig när det blivit konflikt på jobbet, dåliga skolledare finns det nog tyvärr alldeles för gott om.

      Radera
  8. Jodå jag fick ihop det... kan inte räkna upp alla arbetsplatser jag varit på bara. Men kroppsligt har varit min melodi. https://nacka144.se/okategoriserade/selfie-om-jobbet/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste ju ha haft kul på jobbet nästan oavbrutet. Som du hållit på! Underbart att kunna många olika saker, vara efterfrågad även efter 60+.

      Radera
  9. Hänger på den här veckan med. :-)

    https://hannaskrypin.se/selfie-19-om-jobbet/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi andra, vi har tur och är tacksamma att ni i vården finns och tar hand om oss när det behövs. Härligt att du i a f trivs med jobbet.

      Radera
  10. Kan inte påstå annat än att jag saknar att vara med på dina selfisar. Tänker dock på både frågorna och vilka svar jag skulle gett. Passar också på att titta in hos flera av de som är med.
    Som vanligt roligt att läsa din selfie.
    Såg att du nämnde "Bang" och hon var även hos mig en stor favorit. Även hos en av döttrarna. Läste mycket av det hon skrev och en bok jag fortfarande älskar är "Älskar att resa".
    Även jag hade en fundering på jorrnalist. Sökte och kom in men hade också läkare och jurist med. Liksom även gymnastikdirektör , som sedan blev mitt val. Inte minst för att utbildningen var så rolig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saknar förstås dig också som aktiv bloggare, men kul ändå att du tittar in och s a s håller kontakten! Gymnastikdirektör tyckte jag lät fint. Men det var välidgt uppenbart att det inte skulle bli min gren ...

      Radera
  11. Egentligen har du ju uppnått dina drömmar. Du är journalist och du har skrivit böcker - stor ELOGE!
    Förstår dig att du inte rekommenderar dina barn att gå i sin mammas fotspår. När vi jobbade var journalistyrket nåt helt annat än vad det är idag. Grävande journalistik är ett minne blott. Dessutom får journalisten i dagen vara någon slags allt-i-allo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller inte riktigt med - de seriösa grävarna i dag är väldigt duktiga, jag tycker det brister mer i hanteringen av day-to-day-stories. Kan reta mig på massor, i tidning, radio och tv. Och på webben förstås. Där går det nog alltid för fort och det har smittat av sig på "gammelmedia".

      Radera
  12. Din måndagsselfie är verkligen kul att svara på! Författare var en hemlig dröm jag hade ett tag också, får leva ut lite genom bloggen med mitt skrivande ;-) Att jag hamnade inom vården var verkligen en slump!
    https://susjos.blogspot.com/2024/05/forberedelser-for-malmo-och.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tar tacksamt emot att du "halkade in" i vård-Sverige!
      Roligt att du inte bara gillar ESC utan också SELFIES...

      Radera
  13. Kände mig som en gammal stofil när jag svarade på frågorna, men roligt tema! https://paulaz.se/selfie-med-ord-om-jobbet/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har verkligen hunnit med en hel del! Stofil? Icke! Erfaren? Ja!

      Radera
  14. Här kommer mina svar på veckans frågor:
    https://kraka.moah.se/2024/05/07/selfie-jobbet/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att du gillar jobbonär-livet är ju utmärkt, du är önskad och eftersökt men kan välja själv när du vill arbeta - perfekt! Hoppas du orkar ett tag till, du är en sån som verkligen behövs.

      Radera
  15. Kul frågor. Här hittar du mina svar: https://janeriksundh.wordpress.com/2024/05/07/tisdag-den-7-maj/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt sätt du beskriver att få jobb för livet på! Men bankjobb utan rån är att föredra ...

      Radera
  16. Jag beundrar dig och andra som redan som unga hade en tydlig dröm och plan om framtiden. Och för din del så blev det så bra, ett meningsfullt jobb i en spännande bransch!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade tur som hamnade rätt! Och fick ett arbetsliv som blev både utmanande och berikande. Inser att inte alla har samma tur ...

      Radera