torsdag, maj 23, 2024

En bok till mor

Det är Mors dag på söndag. Vad skulle ni ge er mor för bok? Det är som vanligt Mia i bokhörnan som formulerat veckans helgfråga. 

Mamma på 90-årsdagen.
Min mamma älskade att läsa. Hon kunde fortfarande efter passerad 90-årsdag berätta om lyckan hon känt när en av hennes storebröder (hon var yngst i en barnaskara på sju varav fem pojkar) plötsligt överraskade henne med en bok, fast det var varken födelsedag eller julafton! Och att hon inte skulle få en bok i present på en bemärkelsedag senare i livet var helt otänkbart.

Vilken bok hon än fick läste hon den. Minns att hon hade lite problem med åtminstone en Nobel-pristagare, jag tror det var en roman av Boris Pasternak som jag köpte ... Men nu var ju frågan vad hon skulle ha fått i dag om hon fortfarande funnits bland oss? I så fall skulle hon ha varit 104 år gammal, men jag är säker på att hon inte skulle ha slutat läsa.

Då gäller det alltså
att gissa vad jag tror att hon skulle ha gillat i dag, av romaner som kommit ut på senare år. Mitt val faller på "Ta min hand" (Take My Hand) av Dolen Perkins-Valdez. Historien utspelar sig i amerikanska södern i två olika tidsepoker, 1960-tal och 2010-tal. Kvinnor har huvudrollerna och i botten finns ett äkta rättsfall om medicinska övergrepp mot fattiga svarta flickor. Tror att den skulle engagera mamma, den engagerade mig!

Om någon mot all förmodan skulle vilja ge mig en bok på dagen så önskar jag mig Åsne Seierstads "Afghanerna". Vet att det åtminstone för mig är en "måste-läsa-bok". Vid närmare eftertanke ska jag nog ge den till mig alldeles själv. Brukar köpa mig en morsdagspresent, har kommit fram till att det är enda sättet att få en. Bitter? Nej då, jag har vant mig!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. min 90-åriga mor läste om en finsk favoritroman alldeles i slutet, vi har kvar boken och skrivit att det var den sista hon läste. Svenska tidningar läste hon också

    SvaraRadera
  2. Du verkar brås på din vackra mor. Intresset för böcker verkar ha gått i arv till dig. Intresset har kanske även ärvts av din dotter och son...
    Har bara läst två böcker av Åsne Seierstad - "Bokhandlaren i Kabul" som jag tokgillade och "En av oss" som jag läste kanske 150 av, men inte orkade läsa vidare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intresset för böcker påverkade hon definitivt. Och det för blommor. Mina barn har läst flitigt, Dottern fortfarande, Sonen är småbarnspappa och har ont om tid.
      Seierstads "Två systrar" borde du ta tag i. Otroligt bra. Det tyckte jag iofs även om Breivik-boken men ...

      Radera
  3. det är väl en utmärkt idé att ge dig själv en bok i mors - dags- present! jag tror minsann att jag ska ge mig själv Middlemarch som just kommit i ny översättning. (om jag minns rätt kände du dig inte lockad av omslaget?). Virginia Woolf beskrev den som en av få romaner som har skrivits för vuxna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns inte om/att jag kommenterat omslaget men kan definitivt tänka mig att läsa den.

      Radera
  4. En bra bok är en bra bok, läser en och annan ibland men använder mig för det mesta av talböcker.
    Den sista bokserie jag läste är bokserien av delblanc som Hedebyborna bygger på.
    Intressant läsning och mer detaljerat än på film.

    Ha nu en fin inledning på helgen. 🙏

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamla godingar ska verkligen inte föraktas! Den bokserien skulle jag kanske läsa om?

      Radera
  5. Jag skulle kunna tänka mig läsa Ta min hand

    SvaraRadera
  6. Böcker där två tider växlar kan vara intressanta, om de är bra skrivna.

    SvaraRadera