lördag, april 18, 2009

Mmmmm som i mango

Ganska exakt två år har gått sedan jag senast kunde, med egna händer, plocka en mogen mango direkt från trädet. En underbar känsla!
Det är mangosäsong nu, där, på andra sidan havet. Något att drömma om – för det är svårt att komma på en läckrare frukt än en solmogen mango, även om konkurrensen är stenhård.

Hur jag upptäckte mangon minns jag inte, men det var länge sedan. Och nu verkar det som om resten av Sverige kommit ikapp mig: om man skärskådar årets utbud från våra olika glasstillverkare finns det åtminstone två nya pinnar som ska smaka mango. I yoghurthyllan finns också smaken, i frysdisken ligger frukten tärnad och klar, och alltfler livsmedelsbutiker vågar sig på att ta in den färsk, även om det är ett vågspel.

För mangon ska ätas när köttet är guldgult och saftigt, helst under omständigheter när man inte behöver skydda sig mot fläckar. Att hugga tänderna i frukten och känna hur den söta saften rinner längs underarmarna … mmmm … det ser kanske inte så snyggt ut, men som det SMAKAR!

I Mexico äter man förvisso mangon omogen och grön, ”mango verde”. Kan till exempel köpas av en försäljare på gatan som spetsat en fruktklyfta på en pinne. Klyftan doppas sedan i en röd kryddblandning där åtminstone chilipeppar ingår, resultatet är originellt men faktiskt gott, det med, även om det inte alls liknar den färdiga frukten.

Och att stå under ett jättestort mangoträd och stirra upp i den gröna kronan där frukterna hänger och dinglar som på långa snören och påminner om julgranskulor (kolla bilden!), det kan verkligen få fart på snålvattnet.

De lite lyxigare glassbarerna har länge haft sorbet med mangosmak, kanske glass också.
Nu blir det spännande att se om Mango-Mania (Diplom-Is) och Mangosplit (Sia) blir sommarens största njutning. Det fanns tidigare bestämt en Solero med mangosmak, men den verkar vara försvunnen – GB kanske inte är i takt med tiden?

Men visst öppnar glasskioskerna snart? Med sommarsmak av mango?
Så man kan få säga: tre kulor tack, mmmmmmmmm som i mango!

Copyright Klimakteriehäxan

UPPDATERING!
Ser man på! När söndagens morgontidning trillat in på dörrmattan har DN testat årets glassar. Betyg för alla i testet kan du kolla här. En enda får fem poäng, full pott: Mango-Mania från Diplom-Is. Måste hitta den, måste smaka, nu! Mmmmm!

11 kommentarer:

  1. Min favoritfrukt, ska dofta sött i affären. Jag gav färsk mango till dottern som baby, hon är 25 år nu, men vi bor ju på Hisingen ;)

    SvaraRadera
  2. Hänger de så där, som på rep? Kul. Hade fått för mig att de växte som äpplen ungefär.

    SvaraRadera
  3. Mmm..visst är de goda! Jag älskar dem. Här finns de i olika sorter, både stora och små. Just nu är det inte säsong här i Brasilien utan de är förhållandevis dyra och trådiga. Men snart så...
    tack för en otroligt underhållande blogg. Jag brukar smyga mig in här hos dig och läsa och skratta...men ibland är jag dålig på att kommentera.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Hannele - jag visste ju redan att du har god smak :-D!
    Jojomensan, Vonkis, så där växer de! Visst ser det kul ut!
    Och när du har säsong, Ninni, (inte behöver du smyga! du är ju alltid välkommen!) är de ju hur goda som helst! Men tydligen är det Indien och Pakistan som är verklig mango-trakt, lär finnas hur många varianter som helst och dessutom sorter som mognar vid olika tidpunkter. Fast nu återger jag bara vad andra har sagt. Har aldrig varit åt det hållet så att jag kunnat kolla.
    Ska man leta upp nåt negativt att säga om mango, så är det att för att vara frukt är den väldigt kaloririk.

    SvaraRadera
  5. Snart kommer mangon från Pakistan, den goda gula:) I Maj brukar jag köpa den första lådan... mums!

    SvaraRadera
  6. Eller att köpa en mogen mango av fruktförsäljerskan på stranden av ön i Indiska oceanen. Innan hon lämnar över frukten skär hon ut kärnan, skär upp frukten i ett rutmönster inne i skalet och vränger den utåt så att det bara är att bita av en tärning i taget.

    SvaraRadera
  7. Det är underbara frukter! Smaken, aromen och de är ju dessutom vackra att titta på där de hänger kvar i trädet på din bild!
    Ha en skön söndag! Kramis

    SvaraRadera
  8. Ja, Mango är en fantastisk frukt. Mums.

    SvaraRadera
  9. Så "snörena" på mangona var riktiga!?! Jag trodde någon försökt vara rolig! :)

    SvaraRadera
  10. Monica - du köper alltså LÅDVIS? det har jag aldrig gjort!
    Ingela, där har jag förstås aldrig varit. Låter underbart.
    Lilalili och Ulrica: välkoma i Mangons fan club!
    Anne - SÅ högt upp i träden är det nog ingen som skulle komma på tanken att roa sig. "Snörena" är alldeles äkta, visst blir man lite häpen?

    SvaraRadera
  11. Anonym10:13 em

    Blanda mango i bitar (gärna den frusna men tinad), avocado i bitar, citronsaft och lite sweetchilisås efter smak. Jättegott till maten. ellem

    SvaraRadera