torsdag, juni 20, 2013

Midsommarblomster

Vem har sagt att amaryllis är en julblomma?
Den är ju ett midsommarblomster!
Beviset har ni här på bild: min balkongkruka med en underbar amaryllis, två stänglar med fyra nyss utslagna klockor var. Den samsas utmärkt med petunia, lobelia (fast den syns knappt ...) och karpaterklocka.

Den där löken hade helt enkelt blivit bortglömd i en vrå, i sin pappkartong, där den hamnade efter jul.
Så råkade jag se att en liten liten bladtunga stack upp och tänkte att hoppsan, där händer något. Sedan lyckades jag glömma den igen. När min blick föll på den där lådan nästa gång hade den lilla tungan börjat gulna och såg ledsen ut på det hela taget.

Äntligen skred jag till verket, jag hade ju ett "hål" i den där krukan. Knölade ner löken och höll tummarna, fast innerst inne trodde jag nog inte på projektet.
Men sedan gick det snabbt! Upp kom knopparna, upp kom bladen  och miraklet var ett faktum i går när de röda klockorna slog ut på riktigt!

Så nu önskar jag er en riktigt trevlig midsommar, med den midsommarblomstrande amaryllisens hjälp!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Fint, fast svårt att stoppa dom under kudden...

    Glad midsommar!

    SvaraRadera
  2. Men du, så fint! Tror att jag nästa gång ska "glömma" en lök och satsa på sommaren i stället.
    Midsommarhälsning från Söderhamn

    SvaraRadera
  3. Anonym1:49 em

    Wonderful and surprising Nature.

    Midsommar-hadet!
    Kulsprutan

    SvaraRadera
  4. Hannele - dom här hamnar inte under nån kudde, jag lovar!
    Lena - kanske värt att satsa på som en ny midsommartradition? :-D
    Kulsprutan - visst är den det, den där naturen - och ha det själv!

    SvaraRadera
  5. Oj, vilken överraskning! Känns som julpynt i solskenet i Syd-Amerika... helkonstigt... men den är jättefin! :)

    SvaraRadera
  6. Det är egentligen inte så konstigt då de har sin blomtid under sommaren men de lökar vi köper (som finns här) är hårt drivna och tuktade för att förgylla vår jul!

    Det är väldigt vackert med Amaryllisen tillsammans med de andra blommorna!

    SvaraRadera