söndag, juni 16, 2013

Veckans fönster: UPPÅT

Man ska alltid se uppåt när man ute och går.
Det är en lärdom som vilar på flera bottnar: den som stirrar i backen håller inte balanssinnet i trim.
Fast ännu tydligare och möjligen också ännu viktigare, det är att om blicken vilar bara på saker i ögonhöjd eller, ännu värre, på skorna går vi miste om så otroligt många intryck!

Ändå händer det inte så sällan att jag plötsligt förtjust utbrister att "den där har väl kommit dit nyss, den har jag aldrig förut sett"  och det kan gälla stora saker, hus, jätteskyltar, statyer ...
I nio fall av tio säger då mitt luttrade sällskap att den upptäckt jag just gjort hade kunnat göras långt tidigare, för tio år sedan, för sex månader sedan. Men äntligen har jag alltså tittat uppåt.

Så när Susanne vill att vi tittar uppåt i Veckans fönster återvände jag till min bildskörd från Berlin i höstas. Glasöverbyggnaden på Reichstag bjuder på en fin vandring uppåt i en spiral, med fantastisk utsikt även när himlen där utanför är grå. Rekommenderas!

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Jo, det här minns jag att jag sett förut hos dig - om än inte med samma bild (tror jag). Och visst tål de här fönstren att upprepas för de är väldigt vackra, eller snarare är det kanske byggnaden som är vacker. :)

    Har försökt maila dig (den 12/6) och undrar om det kommit fram.

    SvaraRadera
  2. Det ser väldigt futuristiskt ut på något vis. Och är säkert värt en vandring upp mot ljuset och utsikten.

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt i att glömma att titta upp! Men när du nu lyfte blicken hittade du något riktigt fint!

    SvaraRadera
  4. Läskigt, tidigare jobbade jag i sånt där modern glashus, även trappor... man kunde se ner typ fem våningar. Och genomskinliga hissar, huj.

    SvaraRadera
  5. Susanne - har publicerat en bild härifrån tidigare eller kanske fler, men inte just denna! Kollar mailen!

    SvaraRadera
  6. Anonym9:40 fm

    Om man tittar uppåt där jag bor kliver man ofta i hundskit, tyvärr, så jag missar nog väldigt mycket annat. Och inte tränar jag balanssinnet heller tydligen.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  7. Jag gör vad jag kan för att lära barnen att titta uppåt så att de inte missar något. De lär mig att titta nedåt och oj, så mycket det finns att se på marken ...

    Den där byggnaden har fascinerat mig i många bloggar genom åren, snart måste jag nog ta mig till Berlin!

    SvaraRadera