tisdag, april 12, 2016

Tisdagstema VAL

Vi ställs inför val, ideligen. Ibland är det enkelt att bestämma sig för vilken väg man ska ta. Andra gånger är det svårare.

Minns gamla tiders stormöten. Ett evigt röstande, demokrati var ordet framför andra. De med de spänstigaste stämbanden tog i för att dränka eventuella meningsmotståndares mer dämpade hojtanden. För den som försökte leda mötet blev det ofta knivigt att avgöra vem som skulle avgå med segern.

I en del sammanhang håller vi hårt på valhemligheten. Men så ropar någon "Votering!" med hög röst, ofta med ett rätt så ilsket tonfall. Då måste de röstande bekänna färg: grönt eller rött?

Och eftersom det nu handlar om votering, alltså rösträkning, spelar de starka stämbanden ingen roll.
Varifrån de här voteringsskyltarna kom har jag faktiskt glömt. Men med en sådan i handen blir valet tydligt, inte sant?

Veckans tisdagstema är alltså VAL och nog hade det varit roligt att ha ett eget foto på exempelvis en blåval att visa. Men det kanske någon annan har? Kolla här!


Här något jag inte kunde välja bort: den fantastiska krokusbacken strax ovanför Eriksdalsbadet vid Skanstull. Kunde inte ens välja en av de två i och för sig rätt snarlika bilderna ... val är svårt!
Ja vad säger du - vilken av bilderna borde jag välja (bort)?
Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Underbar krokusbacke, bra mycket mer tilltalande än voteringsskyltarna! Mitt råd, välj inte bort någon av bilderna, båda tål att beskådas!
    Ha en skön dag i vårsolen!

    SvaraRadera
  2. Nej, helt omöjligt att välja. Vissa val behöver man inte göra. Och vi älskar ju bilder, även om de är litet lika.
    / Britt

    SvaraRadera
  3. Tur att du inte valde bort någon av de fina bilderna! Våren är verkligen underbar!! Och du får faktiskt se en val hos mig idag, eller åtminstone det som var en val för länge sen... Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. (efter 30 år vet jag fortfarande inte vad maken röstar på :)
    Själv har jag varit med i valsedlar - men idag vet jag inte hur jag ska rösta...

    SvaraRadera
  5. Wow vilken läcker krokusbacke;-)

    SvaraRadera
  6. Fint med alla krokusar!

    Ja du, det var ett enkelt val för mig i dag, valsafari rekommenderas varmt. Det var mäktigt att se valarna, det kom faktiskt en glädjetår.

    SvaraRadera
  7. Hade jag kunnat välja hade jag valt din krokusslänt framför mina ynka tussilagon här i Dalarna. Men jag tackar för de fina fotona jag i alla fall fick se!

    SvaraRadera
  8. Jag hade nog valt den första
    Ha det gott
    kram Meta

    SvaraRadera