söndag, juni 07, 2026

Årets växt heter Blåsuga!

För bara en månad sedan fick den lilla blomman Blåsuga, på latin Ajuga pyramidalis, en kärleksförklaring från mig här på bloggen.

Inte anade jag då att till och med expertisen har ett gott öga till denna diskreta försommarkamrat! Men nu visar det sig att Blåsugan och ingen annan har utsetts till Årets växt 2026 av Svenska Botaniska Föreningen. Det finns en förklaring: "Arten har valts för att den befaras minska och att vi därför behöver mer information om den. Dessutom är den meningen att det ska stimulera till att gå ut i fält och leta upp arter som är ganska lätta att lära sig känna igen även som ny botanikintresserad."

Där ser ni, det är dags att gå på blåsugejakt! Sötare villebråd får man leta efter, inte sant? Jag behöver ju inte leta, jag vet var de finns, så jag nöjer mig med att gratulera min lilla älskling till titeln.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. LillaSyster11:35 fm

    Här åkte den under gräsklipparen tidigare i veckan, men den tittar snart upp igen. Kul att du var först ut att hylla denna lilla söta "skoputsare". Njut av söndagen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite kul att den dök upp igen, i "adlad" form! Tror att våra också stryker med när gräsklipparen kommer. Kan inte hjälpas.

      Radera
  2. har i vår lilla bergsträdgård, sprids tydligen av flitiga myror

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där med myrorna läste jag också.

      Radera
  3. Måste erkänna att det var en obekant växt för mig men alltid lär man sig något nytt. Får hålla utkik efter den.
    Önskar en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har just tagit en liten söndagspromenad i fin sol, men det är en blåsig dag också. I stan ser jag inga blåsugor!

      Radera
  4. Jag är ju kass på botanik, inga gröna fingrar här inte, tur jag har en hustru med de fingrarna iallafall.

    Ha de gott. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gröna fingrar är fint att ha, bra att du åtminstone har såna på nära håll! Du får väl nölja dig med att frun pekar ut de fina blommorna som är värda din uppmärksamhet!

      Radera
  5. Ja tyvärr, som både "Lillasyster" och du konstaterar här, går alltför många av denna blomart med det roliga namnet Blåsuga, gräsklippar-döden till mötes...
    Det är väl därför de också minskar i antal, i kombination med att så mycket av våra öppna gräsmarker /tidigare betesmarker har fått växa igen.
    I övrigt tycker jag att våra gamla floraböcker som förr användes i skolan, med Sveriges flora och vilda blommor, är bland de vackraste böckerna vi har i vår bokhylla!
    (I dag har väl de böckerna inom ämnet Biologi, ersatts med digitala läromedel - så trist!!!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt ett par jättefina böcker med svenska vilda blommor i, väldigt bläddervänliga!
      Konflikten mellan gräsmatta och blåsuga lär vi inte kunna lösa, dock.

      Radera
  6. Ett bra val som "Årets växt" ... ganska vanlig här i mina trakter. Så speciell i sitt växtsätt och extra fin är den när den blommar med sina lysande små blå blommor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men man önskar nästan att den vore lite större så att den syntes lite bättre ...!

      Radera
  7. Grattis till titeln! Kan inte minnas att jag sett blåsugan i mina trakter.
    Över lag är du ju positivt att det faktiskt finns blomster som verkar minska istället för att helt plötsligt bli invasiva, som syrener alltså...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag framhärdar; älskar syrener och lupiner och jättebalsamin, för att ta tre "invaderare" som man "ska" hata.

      Radera
  8. Anonym1:00 em

    Jag behöver inte leta länge. Har massor i trädgårdens vildare del.
    Bloggblad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är de rätt trevliga, utan att göra nåt större väsen av sig?!

      Radera