 |
| Inte ens en kul skyltning med husgeråd hjälper när kökströttheten slår till. Bilden tagen i maj i år på ett av NK:s inspirerade fönster mot Hamngatan. |
Kökströtthet brukar jag kalla det. Det är de där perioderna,
av varierande längd, när ingenting i affären lockar, inga ingredienser
inspirerar, grytor och spis känns som fiender. Hela den långa raden kokböcker är tom på tips. Till och med micron intar en ovänlig
attityd. Alltså vill man inte laga mat.
Men det är ju ändå ett faktum att kroppen kräver ett visst
intag av kalorier i form av fett, proteiner, grönt. Runt omkring mig surrar de
reglerade näringsintagen: det är 5-2,
GI, tallriksmetodare, LCHF, i-trim och
viktväkteri. Inte heller bland dem finner jag lust, dras inte med (fast jag nog
borde).
Vad gör man då i detta akuta tillstånd av kökströtthet? Ja ni
har kanske hört talas om något fullständigt förkastligt som kallas
halvfabrikat? Vilken dietist som helst kan varna och föreläsa i en mindre evighet: transfetter, sockerhalter, konserveringsmedel, tillsatser.
Visst. Men fort går det, mätt blir man och det kan till och
med smaka riktigt hyggligt bra.
Allra fortast går det förstås med hämtmat. Och om både den
och halvfabrikaten kan jag bara erkänna: been there, done that. Vilket har lett
till en ganska märklig rad middagar här hemma, eftersom kökströttheten inte
bara drabbat mig utan också, i minst lika allvarlig grad, Maken.
Alltså har vi ätit kinesisk biffblandning från restaurangen
om hörnet och pizza från vår hovleverantör. I egna köket har vi tinat upp, värmt på och tuggat i oss
Felix potatisbullar, tortellini, falukorv med vita bönor i tomatsås och pasta
med Mamma Scans köttbullar. Och när jag ser tillbaka på den listan inser jag
till min milda förskräckelse att vi har haft en riktig barnmatsvecka. Då har vi ändå ett par paradrätter kvar att ta till: fiskpinnar eller -bullar och grillad kyckling.
Det var nästan alltid bråttom att få något på bordet efter
dagis, fritids, skola. Då kunde menyn se ut så där. Försvaret, som kan
uppfattas som i klenaste laget, är att man inte var lika påläst då som nu; det
är trots allt rätt många år sedan. Inte förefaller ungarna ha tagit någon skada heller. De fick ju ofta lite avocado vid sidan av, och det måste ha vägt upp en del av det mindre hälsosamma ...
Dessutom var det faktiskt rätt gott – även i dag! Fast det är klart, man blir lite extra tolerant när man är både
kökstrött och hungrig.
Och i går åt jag råbiff på krogen, en rätt vars traditioner
åtminstone i mitt liv sträcker sig ner till 70-talet, så den passade väl också
in i en ”barnmatsvecka”!
Copyright Klimakteriehäxan