torsdag, april 11, 2019

Bra påskläsning?

Vad har du för läsplaner inför påsk? undrar Mia som serverat ännu en helgfråga.
Usch, det ser inte bra ut på byrån bredvid sängen där jag har mina aktuella böcker. Tyvärr har det råkat bli så olyckligt att jag börjat i flera olika ändar, men inte kommit till slut ... Fast kanske i påsk då?

Ett par av de där böckerna är dock lämpliga att konsumera i kortare bitar: novellsamlingen "Dubliners" av James Joyce och "Bitar av mig själv" av Gun-Britt Sundström.
Värre är det med "The Fry Chronicles" i vilken Stephen Fry fått mig att krokna med sitt enorma (engelska) ordförråd som ger min hjärna lite mer motion än jag önskar.
Ungefär samma läge har jag med "A Man in Full", Tom Wolfes hyllade amerikanska epos. Ändå är jag tämligen övertygad om att jag kommer att gilla båda de där bara jag tar och skärper mig.

Lägg därtill att jag hyser allvarliga planer på att börja med "Vera" av nyutnämnda akademiledamoten Anne Swärd, ett av flera reafynd. Och så kastar jag lätt lystna blickar på "Pottungen" av Anna Laestadius Larsson ... Det ser ju ut som att jag inte får tid att ens koka ett ägg, inte heller äta det ... och jag som tycker det är så trevligt med god mat!

Men jag får nog försöka ta mig till köket i alla fall. Såg bilden på den här påsktårtan från Polarbröd och tänkte att kanske det vore en nymodighet att testa i helgen? Eftersom nu Mia hade en bonusfråga som löd:  Har du något gott som du lagar till påsk? Vacker är den och receptet verkar inte särskilt krångligt heller.


Copyright Klimakteriehäxan

23 kommentarer:

  1. Jag är full av beundran (och lite förundran) inför alla organiserade personer som planerar sin läsning, och har koll på vad de läst under året (månaden & veckan).
    Inte många av alla dessa läs- & bokfrågor, jag skulle kunna svara på.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår dig helt och fullt. Planerad läsning är inte min grej - inte att tävla i läst mängd heller ...

      Radera
  2. Svar
    1. Ja jag tänkte faktiskt prova! Man kan säkert göra lite egna innovationer också. Lite räkor kanske?

      Radera
  3. Polarbröd, trodde det var omelett, ser smaskens ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har avsikt att lyssna på The Fry Chronicles

      Radera
    2. Tjock bok, mycket att läsa/lyssna på.

      Radera
    3. Och visst såg den god ut, tårtan!

      Radera
  4. Flera intressant böcker du nämner. Den där påsktårtan ser smaskig ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske inspirerar jag fler att testa den där kreationen, mellan bokstunderna?!?

      Radera
  5. Glöm inte att ta foto på ditt påskalster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jag brukar inte lägga ut så många foton vare sig på mig själv eller det jag äter ... men kanske gör jag ett undantag!

      Radera
  6. Å jag som trodde att jag hade många böcker "på lager", det vill säga i bokhyllan, så inser jag att det är ingenting jämfört med dig. Jag läser som sagt bara en bok i taget, så under sommaren lär jag beta av min ganska modesta hög.
    Tårtan - äntligen en påsktårta som INTE är söt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä mitt förråd av olästa böcker är nog faktiskt svårslaget. Att ha flera på gång parallellt är inte alls smart, det är nåt nytt jag börjat med.

      Radera
  7. Påsktårtan ser riktigt god ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör den det. Du kanske slår till och gör en?

      Radera
  8. Den ser fin och god ut, påsktårtan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, den föll vi för eller hur!

      Radera
  9. Vilken vacker "tårta"!

    SvaraRadera
  10. Tårtan ser riktigt god ut. Läsplanering är något jag gör över lång tid. För läsning är väldigt luststyrt för mig när jag inte läser elevarbeten, facklitteratur eller nyheter.

    SvaraRadera
  11. Såg ju riktig "påskig" ut den tårtan! :)

    SvaraRadera
  12. Påsktårtan såg god ut men nu har jag redan så mycket fisk.

    SvaraRadera
  13. Den där tårtan ser riktigt god ut!

    SvaraRadera