måndag, april 08, 2019

Vad är det de inte begriper?

Tog en vårlig promenad längs landsvägen. Ackompanjerad av glad fågelsång och stundtals med en citronfjäril i sällskap kändes det trivsamt i största allmänhet. Plötsligt reflekterades solstrålarna i något nere i ett dike. Något blankt.
En burk som nyligen innehållit starköl.

Lite kändes det som att solen gick i moln, fast den lyste ju precis lika energirikt som nyss. Men mitt intresse hade fått nytt fokus, jag lämnade citronfjärilen åt sitt öde.

De dök upp en efter en: burkarna, flaskorna, plastlådorna,. Alla uppenbarligen tömda på sitt innehåll och sedan snabbt och lätt langade ut genom ett bilfönster för att hamna i det där diket. Vad som skulle kunna tänkas hända med avfallet efter det kan inte ha bekymrat den nu otörstige ens en millisekund.

På en sträcka av mindre än 200 meter plockade jag skräp. Det tog inte slut på eländet, men min påse rymde inte mer. Hade ju inte precis planerat för en plogging-tur (joggning/promenad och skräpplockning kombinerat), även om det nu råkade bli så. En mycket större kasse hade lätt kunnat fyllas när min vandring fortsatte. Och då ska ni veta att detta är inte en särskilt hårdtrafikerad väg!

Att döma av min skörd är öldrickarna de värsta syndarna, tätt följda av dem som tror och hoppas att Red Bull ska förhöja deras ork och värde på flera plan. Men även de som köper bubbelvatten slänger sina plastflaskor i naturen. De glittrar ikapp med läskburkarna.

Hur är det möjligt? Hur kan det vara så att vuxna människor fortfarande tror att förpackningar gjorda av plåt och plast bara försvinner för att man slänger ut dem från en bil? Har de lyckats undgå all information om nedbrytningstider, risker för djur? Och har de inte heller fattat att man faktiskt ofta betalar för förpackningarna, en pant som man får tillbaka för eget bruk? Slanten kan också skänkas till olika organisationer för forskning eller välgörenhet genom ett enkelt knapptryck i butikens returmaskin.

Det här är en historia med enbart förlorare. Privatpersonen handlar dyrare än nödvändigt, välgörenhetsinrättningar får mindre bidrag, och  värst av allt naturligtvis  miljön belastas både med metall och plast. Den blir dessutom förfulad av skräpet. För det där blänket i diket, det är inget ögat njuter av.

Räddningen stavas återvinning. Det är ett måste, en nödvändig investering för framtiden. Returförpackningar ska gå i retur, det är därför de heter så.
Ska det vara så himla svårt att begripa?

Min skörd. Nästan alla går att få tillbaka panten för. Alla kan återvinnas.
PS Drar mig till minnes en liten reseberättelse från en kompis som på 70-talet besökte Kuba. En grupp svenska turister fraktades runt i buss. Matsäck följde med. Efter lunchen samlade svenskarna ihop sitt skräp i en kasse. Vände sig till guiden och undrade var man kunde slänga avfallet. Enkelt, tyckte guiden, öppnade ett bussfönster och langade ut hela härligheten ...

Uppdatering: 18 kronor blev det. Beviset ser du här. Dock står det inte tydligt vilken organisation som får pengarna. Tror Team Rynkeby jobbar med barncancerfonden.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Stor eloge till dig som samlar ihop det!

    Vissa människor skulle jag kunna strypa och de som vevar ned rutan och slänger ut skräp tillhör den kategorin. När jag bodde i på landet utanför Rosersberg var det ett ställe det ALLTID låg en MacDonaldspåse, det var någon idiot som köpte i Väsby, käkade i bilen och hade ätit upp lagom till samma ställe och så bara kasta ut!

    Här har jag suttit flera gånger i bilköer och sett folk bara hiva ut saker ur rutan. Skillnaden här är dock att det finns kommunanställda som då och då faktiskt går runt och städar så det brukar inte ligga så länge, inte vid avfarterna i alla fall. Men tittar man runt de stora vägarna är det inte kul. Eller när havsströmmarna för med sig stora sjok av äckelheter!

    Jag kan slänga ut ett äppelskrutt, det bryts ned relativt fort. Jag får dåligt samvete om en påse blåser iväg för mig. Kasta en burk eller plastflaska medvetet? Aldrig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tänker helt lika du och jag! Och blir förmodligen precis lika ilskna ... :-D

      Radera
  2. Tråkigt vi brukar åka till närmsta soptunna eller tar vi med skräpet hem. Flaskorna pantas. Suck ha en trevlig vecka följer dig och kommer snart tillbaka kram från Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina, roligt att du hittat hit! Vi vettiga människor slänger naturligtvis inte vårt skräp var som helst!!!

      Radera
  3. sånt där gör mig ledsen

    SvaraRadera
  4. i Skottland såg vi inte en enda läskeflaska:
    http://hannelesparadis.blogspot.com/2009/03/sophantering-i-skottland.html

    SvaraRadera
  5. Nedskräpning inte bara i naturen utan även i stan och/eller vid busshållplatser är ett otyg. Tyvärr blir det värre och värre för varje år.
    Kommer osökt tänka på alla tiggare som inte bara tigger pengar utan även samlar burkar ur papperskorgar. Tänk om kommunen nyttjade tiggarna mot betalning av transport och mat, lät dom samla in flaskor och burkar. Tror att tiggarna skulle bli överlyckliga med tanke på hur mycket pengar de skulle tjäna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Burksamlarna gör oss en tjänst, helt klart. Nedskräpningen är sorglig. Tänk alla fimpar! Snuspåsar! Hur tänker folk? Inte alls, är svaret jag kommit fram till.

      Radera
  6. Hur läst kan man bli? Förutom det de skriver så förstör det våra naturupplevelser, eller upplevelser av en trevlig stad. Vi kommer ju att drunkna i avfallet om det håller på så här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu är det längesen som besökare tyckte att Sverige var så rent och fint.

      Radera
  7. Varje vår de senaste åren har jag gått med svart sopsäck och en grep för att plocka skräp. På en kort sträcka på ett par hundra meter har jag plockat tjugotalet ölburkar och annat skräp som skoteråkare slängt ifrån sig. I år är första gången jag deltar vägstädning på byn, jag tror nog det blir minst lika mycket . Sorgligt

    SvaraRadera