fredag, april 19, 2019

Pippi på långfredagen

Min svarta ståltrådshöna måste ha minst tjugo år på nacken.  Det är mycket för ett sånt här fjäderfä. En höna som lever på att lägga ägg blir 7-9 år, fast ännu vanligare är förstås att de inte ens kommer upp i mogen, det vill säga äggproducerande, ålder, eftersom vi så gärna äter dem som unga, alltså kycklingar.

Med tanke på den här pippins ålder blev jag rätt häpen när jag härom dagen fick syn på en precis likadan i en butik, dock i silverfärg. Men varför ändra på ett vinnande koncept? Jag gillar den ju fortfarande! (I min pippisamling har den nummer 40.)

Om vi är hemma på påskafton brukar de kokta äggen ligga och vänta i hönans ståltrådsmage. När ungarna var små var äggen målade, det blir de inte längre. Funkar ändå.

Varje påskhelg brukar jag dessutom ha ett jätteägg i beredskap. Det kan bli efterrätt, till exempel. Ni ser årets modell här till höger. Håll med om att den fina glasskålen, från Boda för många år sedan, är en perfekt äggkopp i den här storleken om man råkar tycka om honungsmelon!

Och detta kan ju aktualisera frågan: vad kom först? Hönan eller ägget? Svaret, det självklara, lär väl knappast dyka upp den här påskhelgen heller. Men soligt ska det bli ändå, det tackar vi för!

Copyright Klimakteriehäxan

PS Två "äkta" påskdukar har jag. Ni ser dem här. Den övre är en metervara från Ikea, inköpt för väldigt länge sedan, designer okänd. Den undre fanns en gång i tiden i olika storlekar på Åhléns, också den utan uppgift om formgivare. Synd!

7 kommentarer:

  1. Vajerhönan var ju jättefin!

    Jag minns inte allt vad vi magasinerade eller vad som hände med alla våra ägodelar men jag vet i alla fall att jag magasinerad min gula porslinshöna, den som stod på påskbordet med de hårdkokta äggen alltsedan jag var liten. Jag fick den nog av min farmor och det var liksom aldrig tvivel om att spara den! Den borde nog vara en 45 år vid det här laget!
    Den ser ut lite som den här (högst upp i vä hörnet):
    https://www.imgrumweb.com/post/Bf_uu65ntme
    Och så har jag nu fått lära mig att det heter äggömma eller godisgömma.

    Där ser man!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ska väl återförenas med ditt arvegods en vacker dag, hoppas jag! Kollade länken, trevliga fåglar allihop!

      Radera
  2. Den hönan gillar jag också! Undrar bara om du målar dina hårdkokta ägg också;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, målningen är nog ett avslutat kapitel.

      Radera
  3. gåsägg har jag ätit och små vaktelägg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ett litet vaktelägg till kvällen ...

      Radera
    2. Jag kan fortfarande undra hur duväggen som fanns på min balkong i fjol hade smakat ...

      Radera