tisdag, april 30, 2019

I vår tid i bokform

Veckans topplista handlar idag om böcker som utspelar sig i vår samtid och som på ett eller annat sätt ger sig i kast med att skildra världen runtomkring oss så som den ser ut just nu. Så lyder påbudet från Johanna i deckarhörnan.

Då blev det dags att ta sig en funderare. Jo, Jennifer Clements "En bön för de stulna" (Prayers for the Stolen) är ett bra exempel. Hon tar läsaren med till Mexiko, där flickor på landet behandlas som varor man köper och säljer, använder och slänger. Clement kan Mexiko, historien bottnar i verkligheten. Fantastiskt bra.

Olle Lönnaeus har skrivit böcker i tio år, men inte blivit riktigt "upptäckt". Jag tycker han förtjänar att läsas, han skriver underhållande, historierna utspelar sig mest i Skåne, bland människor som inte landat på samhällets solsida. "Mike Larssons rymliga hjärta" gillade jag, exempelvis. Hörde den i en utmärkt inläsning av Christian Fex.

"Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske" hamnade i mina händer av en ren tillfällighet. När jag fattade att detta faktiskt var berättelsen om Emmy Abrahamsons egen väg till kärleken blev jag glad. Charmig och lättläst!

En verklig favorit jag har är Chimamanda Ngozi Adichie. Hennes "Americanah" fick mig att åtminstone ana hur det kan vara att som svart kvinna leva med en vit man i USA, där det (som lite överallt här i världen) fortfarande är gott om fördomar. Och insikten om vad en flicka med krulligt hår kan tänkas gå igenom för att försöka få det rakt ... svindlande läsning för en med supersvenskt blont och spikrakt ...

Malin Persson Giolito är på väg att bli en av våra största författare, om hon inte redan installerat sig i den skaran. Hennes "Störst av allt" tippas bli en braksuccé i tv-version på Netflix. "Bara ett barn" blir kanske också dramatiserad så småningom. Allt jag läst av henne hittills är riktigt bra. Ofta kring barn och unga i nutidens jobbiga samhälle.


Copyright Klimakteriehäxan

19 kommentarer:

  1. fem böcker jag missat, tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste läsa Mexiko-boken och Americanah! Verkligt bra och angelägna!

      Radera
  2. Har inte läst någon av dessa, men har precis läst Störst av allt. Nu ska jag se TV-serien också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk har sagt att tv-versionen rent av är bättre än boken - men jag vet ändå inte om jag ska våga titta ...

      Radera
  3. En man som bor i en buske tyckte jag mycket om. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lättläst och charmig, tyckte jag. Plus att den vann på att vara byggd på författarens egen story.

      Radera
  4. Jag har inte läst någon men har nog någon i hyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack ja, allt som står där och väntar ...

      Radera
  5. Störst av allt tyckte jag mycket om. Tv-serien är också väldigt bra. En bön för de stulna har jag också läst, den är också bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Persson Giolito skriver jättebra, bättre än sin pappa!

      Radera
  6. En bön för de stulna och Hur man förälskar sig... har jag läst. Americanah finns oläst i min bokhylla. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Americanah är en höjdare att se fram emot.

      Radera
  7. har läst Clements, Americanah och Giolito har jag läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge Lönnaeus en chans, jag tycker det är konstigt att han är så okänd!

      Radera
  8. Jag läste Störst av allt när den kom, och blev helt tagen. En så välskriven, gripande och intressant samtidsroman. Nu ser jag teveserien på Netflix och tycker nästan lika mycket om den, med fantastiska skådespelare. Måste absolut läsa mer av Malin Persson Giolito. Ha en fin första majdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är skicklig! Och nu kom solen dessutom! Sköna Maj välkommen!

      Radera
  9. Jag hade också med en bok i min topplista som gav mig en bild av ett liv jag inte kan uppleva annat än genom böcker. Tänk vad böcker är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med hjälp av böcker blir man både klokare och berest. Allmänbildad. Katten vet om man inte blir lite snyggare också ... :-D

      Radera
  10. Bara ett barn var bra, men Störst av allt tyckte jag var ännu bättre!

    SvaraRadera