tisdag, april 09, 2019

Fem män jag tänkt återvända till

Det finns av någon anledning favoritförfattare som faller i glömska. Nya namn gör entré, tiden räcker inte till eller så kanske författaren skrev någon mellanbok som inte var den bästa och som gjorde att mitt intresse svalnade. Den här veckan handlar topplistan om fem favoriter som jag inte har läst något av på evigheter.

Så där skriver i dag Johanna i deckarhörnan, och tänk så rätt hon har! Så lätt det är att tappa bort en skribent som man en gång fallit pladask för. Sedan går tiden och den där läsupplevelsen glöms bort. Men nu gräver vi upp en kvintett av såna som borde bli aktuella igen. Och dunkar ihop dem till en topplista. Det blir för min del fem förhållandevis moderna herrar från lika många europeiska länder, män jag tänkt återvända till. Utan att göra slag i saken.

Carlos Ruiz Zafón är en sådan. Hans "Vindens skugga" (La sombra del viento) tyckte jag väldigt mycket om och nog har jag uppföljaren här ... men läst den har jag inte.

José Saramago fick Nobelpriset 1998 och jag förstod varför när jag läste "Alla namnen" (Todos os nomes), en roman som kom ut året innan. Har flera andra av hans (väldigt många) romaner i hyllan men inte lyckats läsa en enda.

Bernhard Schlinks "Högläsaren" (Der Vorleser) var otroligt bra på flera olika plan: en kärlekshistoria mellan ytterst ojämlika personer, i skuggan av en politisk kristid i författarens hemland Tyskland. Gripande. 

Jan Kjaerstad är ett av Norges stora namn. Han har kallats "den perfekte romanförfattaren" och är väldigt produktiv. En av hans succéer är en trilogi som startar med "Förföraren" och den läste jag med stor behållning. Har köpt de följande två delarna också. Ja, du gissar rätt: de har aldrig öppnats.

Peter Høegs genombrottsroman hette "Fröken Smillas känsla för snö". Men "Kvinnan och apan" älskade jag, den var mycket bättre! Efter den gav han inte ut något på tio år. Fast nu finns nyare verk att ta sig an. Det har inte blivit av.


Copyright Klimakteriehäxan

30 kommentarer:

  1. inte läst dina författare men har några i min bokhylla, osäker om jag vill läsa Förföraren...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Jag skriver ju "trilogi" - del två heter Erövraren, trean Upptäckaren.

      Radera
    2. (bokstöd ska man inte ha i bokhyllan)

      Radera
  2. Schlink skulle jag också vilja läsa mer av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Högläsaren blev film också, väldigt bra sas det. Jag tordes inte se den eftersom jag tyckte boken var så bra ...

      Radera
  3. Zafons böcker är jättebra! Höegs böcker är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får för mig att dansken är väldigt ojämn.

      Radera
  4. Carlos Ruiz Zafón har jag bara läst ettan men den var bra.

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av dem du nämner men jag vill verkligen läsa Carlos Ruis Zafón. Förföraren blev jag nyfiken på. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kjaerstad är riktigt bra, fattar inte varför jag inte fortsatt med serien!

      Radera
  6. Det var fina tips, Carlos Ruiz Zafón och Peter Høeg har jag läst men inte de andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saramago är kul inte minst för att han debuterade vid ovanligt hög ålder. Märks inte på det han skriver.

      Radera
  7. har inte läst Vindens skugga. Schlink gav inte mersmak. inte Peter Høeg heller för den delen. Saramago har jag skam till sägandes inte läst något av. men det kan jag ju reparera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi reagerar ju olika på det vi "tar in" - jag tyckte Högläsaren var väldigt väldigt bra.

      Radera
  8. Jag är rädd att jag aldrig har läst något av Saramago. Det borde jag nog ändra på. Peter Hoeg har jag också uppskattat men också glömt bort. Zafón föll jag inte för och Schlink har jag aldrig hört talas om förut så tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt att rekommendera Saramago!

      Radera
  9. Fem för mig helt okända män, tyvärr;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem vet, ni blir kanske bästisar så småningom? :-D "Kvinnan och apan" är så läsvärd, fast ok, ingen deckare.

      Radera
  10. Älskade Vindens skugga och har Zafóns böcker utom den senaste. Skall absolut fortsätta läsa dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte varför jag släppt honom.

      Radera
  11. Peter Hoeg har jag bara läst just den boken av

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Smilla" var jag inte alls förtjust i, väldigt olika böcker!

      Radera
  12. Zafón borde jag fortsätta att läsa, speciellt som jag har ett antal av hans böcker olästa i bokhyllan.

    SvaraRadera
  13. Tack för tipsen! Den ende jag har läst av dina fem är Carlos Ruiz Zafón

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det var kul att få med en norrman och en dansk!

      Radera
  14. Carlos Ruiz Zafón har jag tänkt läsa min första bok av i år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då återstår att se om du blir ett äkta fan?!

      Radera