tisdag, april 16, 2019

Påskekrim

Johanna i deckarhörnan rör sig verkligen på sin hemmabana när hon ger oss ämnet för denna veckas topplista:
Nu är vi inne i påskveckan och i Sverige har den norska traditionen med att läsa påskekrim blivit en stor trend de senaste åren. Självklart nappar även jag på det betet och därför tänkte jag att veckans lista skulle handla om de bästa deckartipsen inför påskhelgen.

Nog har jag läst deckare i mängder genom åren. Men att peka ut de fem bästa ... oj så svårt! Här är i alla fall en kvintett som berett mig nöje. Försöker ta med några lite mer udda deckartyper. Var så goda! Det blir förstås böcker jag läst, kanske också bloggat om förut. Vi börjar i Österns rike.


"Viskande skuggor" (Das Flüstern der Schatten) av Jan-Philipp Sendker. Vem hade ihjäl den unge vite mannen och varför? Han reste in i Kina från Hongkong, i affärer var det tänkt, och kom aldrig tillbaka.


"The Red Mandarin Dress" av Qui Xiaolong utspelar sig i Singapore och den inte alldeles vanlige polisen som har huvudrollen är en härlig bekantskap. Han jagar en seriemördare som dödar kvinnor och sätter på liken en röd klänning i traditionell kinesisk modell. Varför har inget förlag gett ut Xiaolong på svenska?

"Kvinnan på tåget" (The Girl on the Train) av Paula Hawkins cirklar kring arbetslösa, alkoholiserade och olyckliga Rachel som låtsas ta tåget till jobbet för att lura sin omgivning. Det hon ser genom fönstret drar in henne i en riktigt giftig historia, med klart överraskande upplösning.


"Lida" (Misery) av Stephen King är fortfarande en favorit bland 
nagelbitarna. Om författaren som nästan omkommer i en bilolycka, men som plockas upp ur diket och i stället hamnar i en sorts fångenskap hos en galen kvinna som älskar hans böcker och tar kommandot över hans liv.

"Älskade Poona" (Elskede Poona) är en av Karin Fossums många titlar. Just den här historien är både otäck och rörande: den ensamme Gunder ska till flyget för att hämta Poona som kommer från Indien för att bli hans fru. Men hon blir dödad innan de möts, och kommissarie Konrad Sejer får en gåta att lösa. Fossum är bra!

Och vad du nu än väljer att läsa och rysa över i helgen hoppas jag att det blir väder som tillåter läsning i solstol. Det finns hopp om det!

Copyright Klimakteriehäxan

28 kommentarer:

  1. Kvinnan på tåget har jag funderat på att läsa.

    SvaraRadera
  2. tack för tips för böcker jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är en bra kvintett, lovar.

      Radera
  3. Älskade Poona, Lida och Kvinnan på tåget jar jag läst. Tycker nog att Lida var bäst. Tack för tips om de andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stephen King är en mästare! Svårt att slå honom.

      Radera
  4. Älskade Poona var den första Fossum jag läste. Nu när jag läst alla utom den senaste så är den fortfarande den bästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst flera men nu var det ett tag sen. Tyckte storyn om Poona var både sorglig och spännande.

      Radera
  5. Kvinnan på tåget har jag läst. men Poona kom nog efter det att jag slutat läsa Fossum. tror jag. Lida har jag sett som film med den fantastiska Kathy Bates i rollen som den galna kvinnan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Poona kom redan 2001, då hade Fossum inte fått ut så många böcker, det blev många sen. Jag har bara läst kanske fem.

      Radera
  6. Flera som jag läst här, bra böcker! Lida, Kvinnan på tåget och inte minst Sendkers bok. The red mandarin dress blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man läser om kommissarie Chen i Singapore känns det lite som att man är där... utan att någonsin ha varit det.

      Radera
  7. Kvinnan på tåget tyckte jag var lite tråkig tyvärr. Av Fossum har jag läst en som jag tyckte var bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj - tråkig! Det var tråkigt! Men alla kan ju inte tycka lika. Och det är väl bra.

      Radera
  8. Kvinnan på tåget har jag faktiskt inte läst, men skulle tänka mig att göra det. Kings Lida har jag nog inte läst men sett filmatiseringen av. Bra skådespelare där! Tack för tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte Hawkins roman var en äkta bladvändare. Lida också! Mina andra tre är också bra, fast annorlunda.

      Radera
  9. Lotta Lundh8:53 em

    Har ni inte läst min deckare Familjen måste jag få rekommendera den till påskläsningen! En småstadsdeckare om unga kvinnor som försvinner från Sunne i Värmland. Hoppas ni vill läsa!

    SvaraRadera
  10. Viskande skuggor tycker jag jättemycket om. Älskade Poona läste jag för jättelänge sedan. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska läsa fortsättningen på Viskaden skuggor snart!

      Radera
  11. Ooooops! Känner inte igen någon av författarna/böckerna.

    Själv har jag precis lagt Jo Nesbøs ”Macbeth” åt sidan efter fem sidor (Jo Nesbø utan Harry Hole är liksom inte en deckare;-) ) och börjat på Adler Olsons ”Hon tackar gudarna”. WOW säger jag bara. Den boken ska jag ägna mig åt under påsken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adler Olsen är bra. Men ge upp - efter FEM sidor???? var inte det lite tidigt ändå?

      Radera
  12. Lida har jag läst, det var verkligen läääänge sedan! Undrar om jag sett filmen? Tror inte det.

    Själv läser jag precis "The 39 Steps", en klassiker och precis som de varnade för någonstans så är den fylld med klyschor, så där så man baxnar nästan. Och jisses så mycket engelska uttryck, de är helt tokiga ibland! Skakar på huvudet och fnissar! Eller bara gapar ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att jag aldrig lär mig läsa igenom kommentarer innan jag skickar iväg dem!

      Kan du vara vänlig och förbise det första "precis", tack. Varför skriver jag precis när jag menar just nu? Konstigt ord, egentligen.

      Radera
    2. Haha, ett litet extra "precis" skadar ingen! Visst är det lite läskigt att ge sig i kast med en hyllad klassiker för att bara känna att njaej ... det händer mig ganska ofta, tyvärr. Även med andra hyllade böcker som inte hunnit få klassikerstämpel.

      Radera
  13. Lida och Älskade Poona har jag läst, riktigt bra bok av Fossum! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska nog ta tag i fler böcker av både King och Fossum.

      Radera
  14. Har inte läst någon av de här böckerna, tack för tips!

    SvaraRadera