måndag, april 08, 2019

Dagens ord 53


LADDÅNGEST

-Kan detta vara en nyupptäckt psykisk åkomma? Ett lidande för vilket man ännu inte kommit fram till den ultimata behandlingen? Ja kanske. Det var miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) som sa det i dag, i samband med att regeringen presenterade sina budgettankar när det gäller energipolitiken. Och laddångest, det är alltså något som hotar den som investerat i en elbil, men som inte är helt säker på var man hittar nästa laddstation. Tja, det kan naturligtvis bli jobbigt. För min del kan jag liiiite känna igen mig i begreppet. Ni vet, när mobilen visar 7 procent kvar i batteriet och man har massor med kul/viktiga/intressanta saker att surfa/messa/ringa om ... äkta laddångest! Fast jag visste inte förrän idag att det hette det!

7 kommentarer:

  1. Laddångest är ett perfekt ord! Inte bara för Teslor och mobiler;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man fattar direkt, inte sant? :-D

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. idag sa bilen: ”kylarvattnet slut, stanna motorn!” när jag skulle köra barnbarn... sonen var i närheten och kom till undsättning...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moderna bilar har mycket att säga ...

      Radera
  3. Laddångest ... Jag trodde nog att det först och främst skulle gälla mobiltelefoner och plattor. Men så har jag ju ingen elbil heller och ibland är det svårt att tänka utanför sin egen lilla sfär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, men ordet funkar ju både för stort och smått. Jag kör inte heller nån Tesla ...

      Radera