torsdag, april 11, 2019

Stor prakt i litet format

Det lackar mot påsk. Eller vad man nu säger. Hur som helst är det påskliljornas tid. Och jag plockade en liten bukett, perfekt till min jättegamla påskliljevas!
Detta är blommor som bevisar att det lönar sig att ta vara på de där lökarna när prakten i krukorna tagit slut. Ni vet, tre krukor för en hundring (ibland ännu billigare), det blir många minililjor för slanten.

I fjol grävde jag ner några sådana gamla torra löksamlingar i det som förr i världen var en riktig rabatt utanför huset i Barndomslandet. Och se! De ville leva vidare! För nu lyser de där ute även i snålblåstens och solbristens dagar. Sådant blir man glad av.

För att ni, kära bloggbesökare, ska fatta storheten i denna blomsterprakt tog jag en extra bild, en som visar hur liten både vas och blommor är ... Min uppskattning av dem är större, mycket större! Det handlar om stor prakt i det lilla formatet!

Copyright Klimakteriehäxan 

6 kommentarer:

  1. jag älskar små vaser, behövs när barnbarnen plockar 🇬🇧

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant! Jag har två såna här, tror att de är från när jag var barn.

      Radera
  2. Oj, så stor skillnad det måste vara på våra klimat - ändå är det väl inte mycket mer än tio mil mellan oss. Jag var nyss ute och letade efter vårtecken, och anar yttersta tippen på några påskliljors blad - och lite mer av tulpanerna.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stora lokala variationer, säkert. Och med de kalla dagarna nu stannar väl allt upp med skrämselhicka ...

      Radera
  3. Men oj, så små! Så oerhört söta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en gullig liten bukett i en gullig liten vas! Men blommorna vissnar snabbt. Förstås. Tur jag har dom på bild ...

      Radera