tisdag, april 02, 2019

Nytillskott på rea på rean


På tisdagar är det dags för Veckans topplista. Johannas deckarhörna ger oss denna gång uppdraget att lista de senaste fem böckerna vi fått, lånat eller köpt hem.
I mitt fall handlar det om inköp och (naturligtvis!) så här års rea på rean ..., måste ju göra skäl för mitt smeknamn Rea-Lisa!

"Krokas" av Elin Olofsson hade jag inte hört talas om när Bloggblad rekommenderade den. En originell roman som förtjänar fler läsare. Läste den direkt.

"Finna sig" av Agnes Lidbeck är också originell, lätt deppig men välskriven. Om kvinnans tre faser i livet: som mamma, som älskarinna och som vårdare. Läste snabbt när det nu (äntligen) blev av.

"Vera" av Anne Swärd blev inköpt innan författaren fick en stol i Svenska Akademien. Att hon dyker upp där gör mig mera nyfiken på boken. Har inte läst något av henne tidigare.

"Etthundra mil" av Jojo Moyes ska jag ta till när jag känner behov av en bladvändare härnäst. Tror och hoppas att detta är en sådan. Hon skriver bra den där damen.

"Bitar av mig själv" av Gun-Britt Sundström hittade jag (tillsammans med Moyes-romanen) på Stadsmissionen. Det här tror jag blir en bra sak att ha i väskan när det är dags att ta bussen. "En generationsbok" står det på försättsbladet. Samma sak har väl sagts om hennes genombrottsbok, "Maken". Lite lustigt är det att tänka på att författaren en gång var min elev på Journalisthögskolan ... och läraren var yngre än adepten ...

Summa summarum består min topplista av fem tjej/kvinno/tantböcker. Det brukar inte betyda att jag blir besviken, tvärtom!

Copyright Klimakteriehäxan

32 kommentarer:

  1. inte läst någon av dessa, kul att fynda på Stadsmissionen, jag fyndar mycket på biblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På "mitt" bibliotek kan man både ge och ta böcker gratis, särskild hylla i entren.

      Radera
  2. Så många fina böcker i din hög.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre av dem har jag ju olästa, hoppas de är bra! Att jag tvärläste de två första var oväntat och är ovanligt, numera.

      Radera
  3. Ett hundra mil är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Krokas" var en positiv överrasknng. Bir spännande med "Vera".

      Radera
  4. Finna sig har jag läst. De andra vill jag läsa - kanske bortsett från Jojo Moyes bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast Moyes är en skicklig skribent!

      Radera
  5. Etthundra mil har jag oläst i hyllan. Har inte läst något av Moyes, men det är väl dags snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker hon är bra. Fast man ska kanske inte läsa många i sträck ...

      Radera
  6. samma på Hisingens bibliotek ❤️ fyndar ofta

    SvaraRadera
  7. Tack för tipsen! Etthundra mil började jag att läsa i men jag kom av mig.

    SvaraRadera
  8. Vera och Krokas har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade Krokas och har Vera kvar- vad tyckte du?

      Radera
  9. Krokas blev jag väldigt nyfiken på. Etthundra mil vill jag också läsa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker Elin Olofsson (som jag inte vet någonting om) har fått ihop en originell historia som jag drog i mig jättefort.

      Radera
  10. Krokas verkar bra!

    SvaraRadera
  11. Läs mer av Elin Olofsson! Alla hennes böcker kan rekommenderas

    SvaraRadera
  12. Vera och Krokas tyckte jag mycket om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas jag på Vera härnäst.

      Radera
  13. Finna sig och Vera har jag läst. har läst något av Elin Olofsson också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kanske leta upp nåt mer av olofsson.

      Radera
  14. Tack för tipset med Olofsson. Just nu lyssnar jag på Pappa-klausulen när jag är ute och går. Den är VÄLDIGT originell men Krokas kanske förhoppningsvis inte är lika originell?
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svårt för Hassen Khemiri. "Krokas" är originell på ett enbart positivt sätt!

      Radera
  15. Tack för tipsen. Inte läst någon av dessa, kanske inte riktigt min typ av böcker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken är ju som baken när den är naken ... Inser att fyra av fem blev nån sorts kvinnoroman denna gång, tror jag läser lite mer varierat än så!

      Radera
  16. Det är alltid bra att fynda på ställen som Stadsmissionen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra på alla sätt - lågt pris, återvinning. Inte sällan hittar man t o m helt nya böcker!

      Radera