torsdag, april 04, 2019

Helgfrågan denna gång en hälsofråga

 Mia i bokhörnan har kollat utbudet och formulerar veckans helgfråga så här: Just nu dignar bokhyllor i nätbokhandel och vanliga bokhandeln av böcker om hur du ska äta för att må bra.  Vad tycker du om denna typ av böcker?
 
Tja jag kastar mig inte över dem direkt. Inbillar mig att jag redan vet rätt mycket om vad man bör och inte bör stoppa i sig, och det har inte undgått mig att människan mår bra av att röra på sig ... så även om jag har någon liknande bok har jag nog betraktat den mer som en kokbok än som en fräslning i svart på vitt. Och kokböckerna blir väldigt sällan använda!
 
Bonusfrågan har jag nästan redan svarat på: Vad är ditt bästa hälsotips? Det går alltså ut på att äta nyttigt (mer fisk, grönt och frukt!) och försöka motionera på trevligast möjliga sätt.
 
Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. jag är nyfiken på att testa nytt, lär mig mycket av mina barn.
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/04/at-och-ma-bra-helgfraga.html

    SvaraRadera
  2. Här används inte heller kokböckerna speciellt ofta,och när de används är det ett recept jag nästan kan utantill som ska göras ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustigt, så där funkar jag också!!!

      Radera
  3. Nej kokböcker används inte så mycket men jag försöker ta till mig lite nytt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man snappar upp saker om mat lite här och där tycker jag - tv, tidningar, kompisar, på krogen ...

      Radera
  4. Kokböcker, speciellt Jamie Olivers använde jag ofta förr. Ja, ärligt talat lärde han mig att laga mat. Men "må bra böcker" har jag heller inga. Sunt förnuft när man väljer mat räcker långt enligt mig;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr använde man absolut kokböcker. Och Jamie O är inspirerande! Håller med om det sunda förnuftets regel.

      Radera
  5. Äta fisk är aldrig fel eller äta grönsaker. Sedan kan jag bläddra i en del för jag har matallergier och behöver ibland inspiration.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, så funkar ju matreportage i tidningar också! Vackra foton kan göra mig hungrig!

      Radera
  6. matlagning intresserar mig inte alls numera. äta måste en ju och då kan en ju använda sitt sunda förnuft

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är kanske mer road av att äta god mat än att laga den ..

      Radera
  7. Lite får man känslan av frälsning när man ser sådana böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och fanatikervarning blir det inte sällan!

      Radera
  8. recept blir det oftast från nätet numera, bläddrar emellanåt i någon kokbok på jobbet mest för att se vad som kommer i bokfloden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många moderna kokböcker bygger mer på bilderna än på texterna, tror jag.

      Radera
  9. Det där att röra på sig är alltmer viktigt i den moderna livsstilen, där så mycket handlar om s.k. "skärmtid"...

    SvaraRadera
  10. Det där med att motion ska vara trevligt också är viktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt. För "måste" tröttnar man ju på.

      Radera