tisdag, april 30, 2019

"Mitt" Indien

Om jag säger Indien så säger du … Vad ploppar upp i ditt huvud?
Det är Anna på Kulturkollo som slängt ut frågan. Här kommer svar!
I skafferiet kryddor: curry, koriander, garam masala. Och så på tallriken tandoori-kyckling med ris.
I bokhyllan: "Den vita tigern" (The White Tiger) av Aravind Adiga.
"Vem vill bli miljardär?" (Slumdog millionaire) av Vikas Swarup.
"Delhis vackraste händer" av Mikael Bergstrand.
Alla tre finns i dramatiserad version, den svenska gick som serie i SVT men verkar inte ligga kvar på Play längre.
Film: "Monsunbröllop" från 2001. Utan internationella stjärnor men en hejdundrande fest för ögat. Som också kan behöva putsas med näsduk.

Foto SvT
TV: "Världens sämsta indier", serie i sex delar på en halvtimme vardera. David Batra, svensk komiker med indiskt påbrå, bekantar sig med sin bakgrund med hjälp av Malin Mendel Westberg. Lyckat äventyr! Ligger kvar på SVT Play.

Nej, jag har aldrig varit i Indien. Kommer heller inte att resa dit. Lång resa avskräcker, till att börja med. Tror dessutom att det är för varmt och för trångt. Även om det säkert är väldigt häftigt och vackert också. Men i bok-, film- och tv-version hänger jag på! Indisk mat blir det dock rätt sällan, trots att jag gillar det.

Uppdatering: Kommer på att jag nyss hörde ett radioprogram om Indien. Det är val där nu. Valet pågår i över en månad, det tar rätt lång tid när uppåt en miljard röstberättigade ska säga sitt. Helt enkelt historiskt: längst, störst, dyrast. Svårt att fatta hur enormt stort Indien är!

Copyright Klimakteriehäxan 

15 kommentarer:

  1. David Batras program var kul sån några avsnitt, har inte varit där, men har indiska vänner och maken kan lite hindi:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/04/hindi-i-indien-kulturkollo.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg hela serien, tyckte den gav en hel del.

      Radera
  2. Delhis vackraste händer tyckte jag om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra roll för Björn Kjellman. Såg dock inte hela, av nån anledning jag inte minns.

      Radera
  3. Indien för mig är indisk mat och tv-serien Curry Nam Nam. Indiska "såser", färsk koriander och andra kryddor finns här också. Men vi lagar sällan indisk mat själva längre. Vår nästan lokala indier serverar nämligen utsökt mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Curry namnam hade jag glömt! I vår familj är det mest jag som gillar indiskt, därför blir det rätt sällan.

      Radera
  4. Har installerat Opera nu och gör ett test.

    SvaraRadera
  5. Testar via Googleappen

    SvaraRadera
  6. Ursäkta att jag har gödslat med kommentarer som inte är relevanta för inlägget. Den nyinstallerade Googleapoen verkar funka bäst. Så jag får använda den då när jag kommenterar på Blogger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem. Trevligt att du kan kommentera igen.

      Radera
  7. För mig har Indien mest betytt överbefolkning och människor som lever i misär på gatan. Och heliga kor som går fritt överallt. Jag har inte varit där och skulle aldrig våga åka dit vid min ålder. Säkrast att leva här hemma där man är van vid de flesta bakterier.
    Men min allra första stora förälskelse var i en indisk dansare som uppträdde med en show på teatern hemma när jag var i de tidiga tonåren. Han hette Ram Gopal och jag fick en autograf av honom. Förälskelsen satt i länge...
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar. I princip min inställning också. Dock har jag inget romantiskt minne med indisk kryddning ... Men de där böckerna jag nämner är riktigt bra!

      Radera
  8. Kul att du hängde på vår utmaning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det av och till, men glömmer ibland bort att kolla!

      Radera