måndag, april 15, 2019

Om slätgöring

När jag stötte på ordet SLÄTGÖRING blev jag så förtjust att det blev mitt tionde Dagens Ord här på bloggen. Visst, ett helt logiskt sätt att beskriva hur man stryker och manglar sin tvätt, men det råkade ändå vara nytt för mig. Nu blev jag påmind om det igen, eftersom Orsakullan i sin aprilutmaning i dag undrar:
Brukar du mangla dina lakan? Varför, eller varför inte?

Jag råkar veta att den där frågan kan röra upp folks känslor riktigt rejält när argumenten för och emot studsar mellan de maniskt manglande och de envist mangelvägrande. Själv har jag hamnat nånstans i mitten.

Just i dag har jag haft tvättstugan, körde fem maskiner och i dem fanns ett antal lakan. Några av dem manglade jag. Förr gjorde jag aldrig det. Men det går inte att förneka: att krypa ner mellan manglade lakan är en speciell njutning, det har jag kunnat konstatera när jag bott på hotell åtminstone.

Nu är det ändå så förnämligt ordnat att somliga moderna sängkläder faktiskt inte kräver speciell slätgöring. De kallas mangelfria, och det är nästan alldeles sant  fast lite skrynklor får man tolerera. Och även det supernoggrant manglade blir faktiskt mindre slätt väldigt snabbt.

Ändå kommer jag nog att köra ett och annat lakan genom mangeln, för den där känslan. Som bonuseffekt kan man väl också se att lakanet tar mindre plats i linneskåpet när det är slätt. Men om latmasken slår till så sover jag förhoppningsvis gott ändå, ett och annat litet tygveck till trots.

God natt, nu ska jag lägga mig. I nymanglat.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Hahaha! Fem maskiner tvätt, och ni är bara två! Tvättar du var femte vecka eller;-)

    Vad gäller manglade lakan så håller jag helt med dig. Bloggade ju också om den lyxiga känslan att krypa in mellan släta "krispiga" påslakan. Har nog alltid manglat lakan, just för den den där känslan första natten;-)

    PS. Det är nog bara vår generation som tänker så om manglade lakan är jag rädd för;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvättar rätt sällan, det är helt sant ...
      Finns roligare ställen att vara än just i tvättstugan!

      Radera
  2. torktumlade lakan blir släta och fina, har gjort så fyra decennier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men alla ska (enligt tvättetiketten) inte torkas i tumlare ...

      Radera
  3. Jag hade mangel när vi bodde i Sverige, egen i huset, alltså. Den sålde jag. Här har vi ingen mangel men försöker vika fint när jag tar in tvätten.

    Slätgöring ... Tänker på botgöring och då låter slätgöring som att man slätar över något, försöker dölja det fula man sagt eller gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vika fint duger väl jättebra! Annars får du väl ta till botgöring. I ställer för slätgöring, då ...

      Radera
  4. Så underbart att du är med i utmaningen, lagt till dig nu och får be om ursäkt att jag inte varit hit tidigare, men livet har levt om man kan uttrycka det så ;).

    Gällande manglande lakan blir jag lite avis på er som kan och vet hur man gör :D. Jag måste nog lära mig :D

    SvaraRadera