lördag, april 27, 2019

En föregångare till Garbo

En gång i tiden, närmare bestämt för 58 år sedan, var det här "bokmärket" värt 100 kronor. Ganska dyrt för att hålla reda på hur långt man kommit i en bok, eller hur? Speciellt om man betänker dåtidens penningvärde.

Men i dag är detta bara en lätt sliten och skrynklig (och dubbelvikt) papperslapp. Samtidigt ett utmärkt bokmärke.

Fast säg mig en sak: var inte våra sedlar vackrare förr?  Greta Garbo i all ära, men ser inte 60-talsmodellen lite mer värdefull, om än inte lika flärdfull, ut?

Att berätta vad vi bokläsare använder för att undvika hundöron i våra böcker är Boklystens idé. Hannele och BP brukar också visa vad de gillar att lägga mellan sidorna. Mina märken ser du, alla trettiofem jag visat hittills, om du klickar på etiketten "bokmärke" här nedanför.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. hihi, snyggt, jag har äkta pund med Jane Austen, har visat tidigare:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/09/jane-austen-10.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittade nyss flera gamla sedlar,de kan bli bokmärken allihop ...

      Radera
  2. Jomen visst ser de ut att vara mer värda! Ser ut som riktiga sedlar! Och ett väldigt vackert bokmärke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och i dåtidens penningvärde hade ju detta varit ett riktigt dyrt bokmärke!

      Radera
  3. Visst är den sedeln betydligt vackrare än dagens varianter. Dekoren påminner om gamla dollarsedlar tycker jag. Väldigt snyggt! Kul att du återvinner sedeln som bokmärke.
    Idag är jag också med igen, mycket tack vare en bloggkompis som förbarmade sig över mig;-)
    Tusen tack för länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser också klar likhet med gamla dollarsedlar. Och jag hittade fler sedlar på samma ställe ...

      Radera
  4. Ja visst, sedlarna enligt mig, var betydligt vackrare förr. Och den du har på bild är bland de finaste jag vet. Funkar väldigt bra numer som bokmärken. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att denna är riktigt fin! Likväl värdelös ... antar att man hade kunnat lösa in den men att det glömdes bort.

      Radera
  5. Håller med om att sedlarna förr var mycket snyggare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dom var nog det faktiskt ... kul att du dök upp här igen!

      Radera