fredag, april 19, 2019

Just nu i bokväg

Mia i bokhörnan väljer att gå ut mjukt när det blev dags för en ny helgfråga. Alltså undrar hon: Vilken bok läser eller lyssnar du på nu?

Ja det är lustigt hur det blir. Man (jag) tänker att nu ska jag ta den boken härnäst. Och så, plötsligt, tar jag fram en helt annan ... en ny ... trots att jag har flera oavslutade ... suck!
Kanske var det vädret som fick mig att välja i dag. För solen lyser så underbart!

"Ett jävla solsken", en biografi om Ester Blenda Nordström av Fatima Bremmer blev det. Boken har fått en August, sålt fantastiskt bra och legat hur länge som helst på listor över rekommenderad bra läsning. Stått ganska länge i min hylla också. Huvudpersonen och jag har yrkestiteln gemensamt, likheter i övrigt misstänker jag inte finns så väldigt många ...

I bilen har vi kommit en bit in i Torgny Lindgrens "Klingsor", en av hans sista romaner. Om en konstnär, hans verk och liv. Författaren läser själv. Men jag har inte blivit riktigt riktigt såld. Så vitt jag inte sitter bakom ratten finns risk att jag somnar, märkligt nog när det gäller Torgny L som jag annars har de bästa erfarenheter av och väldigt höga tankar om.

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Den här boken har jag funderat på, men jag såg dokumentären på tv och det känns som om jag nöjer mig med den. Dumt kanske om boken innehåller en massa värdefullt so. Inte fanns i filmen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missade dokumentären, har tänkt titta i efterhand men det har bara inte blivit av.

      Radera
  2. Usch då, det låter inte bra att ha ett sånt sömnpiller vid ratten. Byt bok för bilen. ;)
    Biografin verkar varenda människa ha läst snart, utom jag. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att Lindgren-boken tog sig i andra halvan! Jag var vaken, har bara lite kvar!

      Radera
  3. såg dokumentären i svt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde ju aldrig det. Började läsa i går, verkar lovande.

      Radera
  4. Om jag säger att jag just nu läser Jussi Adler Olsens "Hon tackar gudarna" kommer du knappast höja ett ögonbryn. Å jag klarar ju bara av en bok i taget, men jag lyckas med det alldeles utmärkt på en solig balkong med över 20 grader:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här vädret är som gjort för läsning på balkongen! Och Adler-O är bra!

      Radera
  5. Ett jävla solsken är jag lite sugen på!

    SvaraRadera