söndag, april 14, 2019

När konsten blommar (på en skyltsöndag)

Det var en gång  som gamla goda sagor börjar  två systrar som var otroligt begåvade när det kom till aktivt skapande. De hette Lisbet och Gocken (döpt till Ingrid) Jobs och kom att bli ett tongivande par i svensk design, med skapelser som fått snudd på evigt liv.

Just nu ställer man på Thielska Galleriet i Stockholm ut härligt robust keramik och textil i de ljuvligaste blommönster på tyger som används både i heminredning och i modet, allt signerat systrarna Jobs. Och då har man skapat något som nästan är skräddarsytt för mig, som gillar alla deras "grenar".

Att gå omkring i den här utställningen blir för mig att möta några saker hemifrån, rent av. Här finns lingonkransarna tryckta på linnelöpare. Jag tar fram min varje jul. Här finns min plånbok i presentshoppen. Blomgirlangen "Rosmarin" (översta bilden) sydde jag två små kuddar av. Åtminstone två av mina vackraste brickor visar Jobs-blommor. För att inte tala om mönstret "Rabarber", som jag hade i kretong på min soffgrupp av furu (på 80-talet). Skulle gärna ha en sådan igen.

Och den där klänningen, i tyget med mönster av granatäpplen ... konstigt nog finns inte Carin Rodebjers plagg med, hon (utsedd till Årets designer 2019, fjärde gången hon kammar hem den prestigefyllda titeln) har i sin aktuella sommarkollektion både byxor, blusar, kjolar och klänningar i mönstret "Ros och lilja".

Väldigt mycket habegär vaknar till liv när man går mellan rummen i galleriet. Och en hel del finns att köpa i museishoppen. Men det kostar. Fast ett paket servetter för 45 kronor, i "Rabarber" på mörk botten, blev det ändå.

Det är i alla fall roligt att något som åtminstone jag betraktar som ursvenskt behållit sin charm och dragkraft. Besökarna på utställningen är många, vilket också gläder mig, eftersom textil inte verkar tillhöra de stora  publikdragplåstren inom konstvärlden.

Blir du sugen? Gott om tid fortfarande. "Mönsterglädje och blomsterkonst" finns kvar till 2 juni. Glöm bara inte att torka av skorna innan du går in ...

Roligt att alla de vackra blommönstren hamnat i växthus!
Rabarber. Å så fantastiskt fin min soffa och de två fåtöljerna var, klädda i det här mönstret på kretong.
Charmig keramik.
Tänk att något så prosaiskt som skärbrädor kan inspirera till konst!
En mamma med sju små döttrar, kanske. Söta flickor!
Blommor på alla ledder ... de blir snyggare var för sig ...
Och så skylten i entrén då ...

Den som trodde att Statens Fastighetsverk hade något viktigt att meddela fick tji. Deras elektroniska skylt är fullständigt tom och svart – det du ser är bara sådant som speglar sig i den blanka ytan.

Skyltsöndag är det igen, självklart. Andra vackra, konstiga, roliga skyltar, mer eller mindre informativa, som bloggare hittat och förevigat kan du studera om du klickar dig hem till BP som är Skyltsöndagens främsta beskyddare numera. Ha en härlig (skylt)söndag!

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Det var verkligen en konstnärlig skyltning. Bra gjort! Är inte så värst förtjust i blommiga mönster i så starka färger på textilier (undantag kanske gardiner), men jag hittar ändå en favo här - skärbrädorna. Otroligt läckra. Åsså gillar jag entréskylten:-)
    Tusen tack för denna annorlunda skyltning och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skärbrädorna är snudd på geniala, håller med. Men jag älskar många av blommönstren också, fast de kräver ju att omgivningen är rätt lugn. Dock behöll jag skorna på under museibesöket ... de var inte leriga ...

      Radera
  2. ser ut som Karl-Alfred som gillar spenat

    SvaraRadera
  3. Underbar skylt om skorna, men det är ju alla vackra tyger och ting som man blir bedårad av. Skulle gärna besöka den utställningen, Jobs har jag hört och sett och beundrat i åratal. Blir man glad eller blir man glad av alla glada färger, tänk, nästan så de är påskens färger allihop. Glad påsk

    SvaraRadera