söndag, december 30, 2018

Dagens ord 41


PLOGGING

-Möjligen är jag sist på den här bollen ... men först nu har jag upptäckt denna lovvärda motionsform, som vid det här laget tycks ha ett par år på nacken. Att plogga går ut på att man kombinerar sin löpträning med att plocka skräp från marken. Den skenbart så gruvligt enkla idén har en svensk upphovsman vid namn Erik Ahlström, och hans exempel har nu följare runt om i världen. Förnämligt miljöinitiativ! I stället för att ta ett hopp över den där plastlådan eller glasflaskan någon lämnat efter sig på marken gör joggaren ett stopp, böjer på knäna, lägger skräpet i en kasse och springer vidare. För varje knäböjning och allteftersom kassen blir tyngre får ju ploggaren ännu mer motion! Har ni sett ett mer typiskt exempel på win-win?

6 kommentarer:

  1. nytta med nöje, tog med mig ett par använda blöjor (!!!), låg på marken vid busshållplatsen... när jag ändå skulle slänga vårt skräp. Lär inte babysar sina föräldrar hur man beter sig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Obegripligt att lämna nåt sånt på marken!!! Men det var ädelt gjort av dig att städa lite. En gång dristade jag mig till att påpeka för en hundtant att hennes älskling lämnat en hög mitt på promenaden, en hög som hon var på väg bort ifrån. Hon blev skitarg - "hur hade jag mage att ..." osv

      Radera
  2. Haha, nä det har jag då inte hört! Men en bra sak är det ju, definitivt. Men jag undrar fortfarande hur saker och ting bara hamnar där de gör. Fattar inte hur folk tänker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är helt omöjligt att fatta. Ta de där som ställer sin gamla soffa vid återvinningen för plast och papper ...

      Radera
  3. Om jag frågade några här i byn vad plogging är hade dom nog inte en susning. Men, det finns några kvinnor som alltid bär med sig en kasse när de är ute och motionerar. Där samlas skräp som hittas vid vägrenar och på trottoarer. Jag erfor det i höstas när jag såg en kvinna gå med raska steg bärande på en halvfull kasse. "Har du hittat svamp?" frågade jag glatt eftersom det är det jag sysslar med på hösten, Nej, men tomburkar och glasspapper, svarade hon glatt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla sorters skräpsamlare är värda beröm och tack! Sedan kan man kalla dem ploggare. Eller något annat.

      Radera