tisdag, december 11, 2018

Debutanter jag minns

Dags för en topplista med rötterna i Johannas deckarhörna:
Idag handlar veckans topplista om de debutromaner vi har läst under året och gillat så mycket att vi gärna vill fortsätta följa författaren.

Nu tar jag mig friheten (igen) att ignorera ett par ord i uppmaningen. "Under året" kan det inte bli, för jag har kanske inte ens läst fem debutanter i år. Men andra debutromaner jag minns kommer här, och de är alla synnerligen värda plats på vilken topplista som helst och ja, jag har fortsatt att följa dem alla:

"Flyga drake" (The Kite Runner) blev Khaled Hosseinis strålande inträde på den litterära scenen 2003. Om uppväxten i ett Afghanistan där talibanerna spred skräck och folkgrupper som tidigare samexiterat tämligen problemfritt hetsades mot varandra.

"Vindspejare" av Agneta Pleijel kom redan 1987. Då hade författarinnan redan haft viss framgång med teatermanus och poesi. Den här romanen gestaltar delar av hennes egen bakgrund, och i mitt tycke har Pleijel faktiskt aldrig kommit upp i samma nivå igen. Trots en lång rad publicerade verk.

"Lila hibiskus" (Purple Hibuscus) var Chimamanda Ngozi Adichies första bok, och hon blev hyllad redan från start, med rätta. Stora genombrottet kom dock med roman nummer två, "En halv gul sol" (Half of a Yellow Sun), om en familjs öde mitt i Biafrakriget. SÅ bra!

"Ers majestäts olycklige Kurt" av Lena Ebervall och Per E Samuelson publicerades 2008 och satte Hajby-affären på kartan för oss som inte kunde minnas den. Paret har fortsatt i samma synnerligen läsvärda anda, med att gestalta moderna historier i historien, sådana vi annars redan glömt.


Selma Lagerlöf (ja, jag återkommer ju till henne hela tiden men hon förtjänar det) debuterade redan 1891, vid 33 års ålder, med "Gösta Berlings saga". En klassiker värd namnet. Så blev hon också den första kvinnan som fick Nobelpriset i litteratur, 1906, och invald i Svenska Akademien 1914, en ära betydligt större då än i dag ... 

Så här sa den kloka och klarsynta Selma om samlingen, förmodat rik på snille och smak: »Hade medlemmarna där plikt att avgå vid 70 år, så att gubbarna kommer bort och alla vore arbetsdugliga, skulle den kunna göra mycket gagn. Nu är ju nära hälften arbetsodugliga.«

Copyright Klimakteriehäxan

27 kommentarer:

  1. Flyga drake har jag sett som film, mäktig debut av Selma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste boken först, filmen höll faktiskt även efteråt! Och även Gösta Berling har jag sett på film fast det var väldigt länge sen.

      Radera
    2. äger Vindspejare av Pleijel, glömt

      Radera
  2. Ers majestäts olycklige Kurt vill jag läsa! Läst andra av författarna :)

    SvaraRadera
  3. Flyga drake står och värmer hyllan här hemma. Jag skriver upp Lilla hibiskus

    SvaraRadera
  4. Gillar ditt Selma intresse, och ditt Selma citat. Vilken kvinna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har lite nördartat intresse för henne!

      Radera
  5. Flyga drake är den enda jag läst av de här böckerna.

    SvaraRadera
  6. Flyga drake har jag bara sett som film, men hans andra böcker har jag läst och gillat.

    SvaraRadera
  7. Gösta Berling är bra men så hemskt att avfärda människor som arbetsodugliga vid 70!
    Lila hibiskus och Flyga drake har jag läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Medger att det är lite tveeggat det där svärdet hon svingar ... men några av gubbarna i det där gänget borde ha avgått, exvis Göran Malmquist!

      Radera
    2. En sak till: 70-åringar i början på 1900-talet var nog betydligt mer slitna än dagens 70plussare!

      Radera
    3. så är det klart. men vissa människor är ju klara i knoppen till 100. se bara på en av nobelpristagarna

      Radera
  8. Flyga drake har jag ännu inte läst men den står i bokhyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du blir inte besviken, tror jag.

      Radera
  9. Ers majestäts olycklige Kurt är den enda som jag inte läst. De andra fyra är otroligt läsvärda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men då måste du ta tag i Kurt, den är jättebra - tror jag gett bort den fem gånger! Så bra tycker jag att den är!

      Radera
  10. Flyga drake är så bra! Jag har inte läst lila hibiskus än, men jag älskade en halv gul sol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lila hibiskus är inte riktigt lika bra, men bra.

      Radera
  11. Mycket klokt sagt av Selma Lagerlöf. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kvinnan hade huvudet på rätt ställe.

      Radera