torsdag, december 13, 2018

En modern Lucia

En lussebrud skulle i min barndom självklart vara blond. Att ursprungsmodellen, den sicilianska, med största säkerhet var av betydligt mörkare typ betydde ingenting. Dessutom föresattes det att flickan med ljus i hår skulle vara både ung och vacker.

Numera får Lucia tack och lov se ut lite hur som helst, både vad beträffar hår- och hudfärg, ja det kan till och med vara en person av manligt kön. Skönheten sitter i betraktarens öga, det vet vi sedan gammalt.

Damen med fikafatet och den lätt stukade ljuskronan är tillverkad i Småland, av keramikern Marie Runestam. Ja, lite skrynkligare och gråare ... så kan säkert också dagens huvudperson se ut!

Men jag väljer att komplettera med Lisa Larssons Lussebarn, också i keramik. Älskar dem!
Och så en repris på min absoluta Lucia-favorit: Dottern. Sonen skymtar som stjärngosse i bakgrunden. Älskar förstås det luciatåget allra mest.
Trevlig Luciadag!


Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. jo, åldersdiskriminering är inte bra, sört lucia, ett år var min långhårige blonda son Lucia i skolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker dock att den här har ett onödigt grått ansikte ...

      Radera
    2. kanske Maria Langs Vitklädd med ljus i hår...

      Radera
  2. Din dotter är helt underbar.

    SvaraRadera
  3. jättefin liten dotter. i Japan älskar men Lisa Larsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vi älskar ju också Lisa L! OCH min Dotter, självklart!

      Radera